23948sdkhjf

Bilimportør vinder afgørende slag i ”Kia-sagen”

De Danske Bilimportører vinder ankesag om havareret Kia Pro Cee’d fra 2013. Dansk Bilbrancheråd tager afgørelsen til efterretning

En kompliceret sag om en havareret Kia Pro Cee’d fra 2013 har fundet sin afslutning ved Vestre Landsret, som har givet bilimportøren Kia medhold i, at bilejeren ikke havde krav på erstatning efter et frit værksted havde foretaget en garantireparation.

- De Danske Bilimportører er tilfredse med landsrettens dom, da den til fulde støtter den faste praksis, der er på området, og bekræfter den grundlæggende regel om, at det autoriserede værksted ikke alene har forpligtelsen, men også retten til at udføre en garantireparation, og at denne ret ikke uden aftale kan overtages af andre værksteder, siger Mads Rørvig, adm. direktør hos De Danske Bilimportører. Han fortsætter:

- Samtidig er det helt afgørende, at dommen slår fast, at service- og vedligeholdelsesarbejde skal kunne dokumenteres, og at dette særligt gælder, når service- og vedligeholdelsesarbejdet er udført uden for det autoriserede netværk af mærkeværksteder. Landsrettens dom kommer således ikke til at ændre på noget, da den alene bekræfter mange års praksis.

Flækket motorblok

Sagen handler om en privatperson, der til dagligt arbejder som chauffør hos en stor, dansk autogrossist. Helt privat havde han i 2013 købt en Kia Pro Cee’d, som havarerede fem år efter med en flækket motorblok – men altså inden for den syvårige garantiperiode, producenten lover.

Alex Nielsen fik bilen repareret hos det fri værksted Næsbjerg Auto, og værkstedsregning på kr. 35.000 mente han, Kia skulle betale, da der var tale en om garantireparation.

Med til historien hører, at bilejeren mente, at det autoriserede Kia-værksted forinden havde afvist at reparere bilen og derfor var berettiget til erstatning.

Oprindeligt havde Ankenævn for biler give bilejeren ret, men Kia ville have sagen prøvet inden for retssystemet, hvor de Danske Bilimportører førte sagen. I først Sø & Handelsretten og nu i Vestre Landsret fik bilimportørerne medhold og er desuden tilkendt kompensation for sagsomkostningerne.

Hos Dansk Bilbrancheråd tager man dommen til efterretning.

- Sagen handler ikke om, hvorvidt frie værksteder må udføre garantireparationer. Det hverken skal eller må vi. Sagen handler om, at frie værksteder gerne må servicere bilerne i deres garanti-periode. Det må de – jævnfør forbrugerombudsmandens bestemmelser – nemlig godt. Sagen handler desuden om, i hvor høj grad en bilejer skal kunne dokumentere omfanget af den service, som har fundet sted. Og i den konkrete sag har bilejeren ikke været i stand til at løfte den dokumentation. Endelig handler sagen om, hvorvidt bilejeren er blevet uberettiget afvist af mærkeværkstedet, siger Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd. Han bemærker desuden:

Dommen ændrer ikke på, at et stempel i servicehæfte og specificerede fakturaer er rigeligt for bilejere, der ønsker at være utro mod deres mærkeværksted og lade deres bil servicere på et frit værksted. Erik S. Rasmussen, direktør i Dansk Bilbrancheråd

- Dommen ændrer ikke på, at et stempel i servicehæfte og specificerede fakturaer er rigeligt for bilejere, der ønsker at være utro mod deres mærkeværksted og lade deres bil servicere på et frit værksted.

Nyvognsgarantier

I forbrugerombudsmandens ”Mindstekrav til nyvognsgarantier” fra 2003 hedder det, at det ikke må være et krav for nyvognsgarantiens opretholdelse, at reparationer og vedligeholdelse, der ikke er omfattet af garantien, skal ske på et autoriseret værksted og med anvendelse af originale reservedele.

Videre hedder det, at ”Ved reklamation kan garantigiver kræve dokumentation for, at de anbefalede eftersyn er overholdt. Kunden skal sikre sig, at reparatøren stempler den serviceplan, der medfulgte ved købet af bilen. Har kunden glemt at få stempel, skal kunde sikre sig anden form for dokumentation for, hvornår eftersyn er foretaget samt hvad der er foretaget i forbindelse med eftersynet. Dette skal ske i form af specificeret faktura eller lignende fra reparatøren.”

Erik S. Rasmussen ser frem til en sag, som er – som han kalder det – mere ren i snittet.

- Der har været en del nuancer i sagen som har gjort den unødig knudret, og tidslinjerne i forløbet har ikke fremstået helt klart, men på det foreliggende grundlag tager vi naturligvis dommen til efterretning.

Klar dom

Bilimportørerne mener dog, at sagen er klar nok:

- Vi er særdeles tilfredse med Landsrettens dom bekræfter de regler som i mange år har været gældende på markedet – nemlig at der påhviler forbrugeren/bilejeren en forpligtelse til at dokumentere service- og vedligeholdelsesarbejde, som er udført uden for netværket af autoriserede mærkeværksteder – et stemplet servicehæfte er ikke altid tilstrækkeligt, og garantigiver (bilimportørerne) kan kræve yderligere dokumentation i form af specificerede fakturer, lyder det fra Mads Rørvig.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109