Der er fornyet interesse for reparationsgrænsen for totalskadede biler. Interessen er opstået i kølvandet på de mange diskussioner om mulige løsninger på de globale klimaudfordringer. Desværre er det en misforståelse at tro, at det vil gavne klimaet, hvis reparationsgrænsen blev fjernet.
Kort før sommerferien svarede skatteministeren på forskellig...
”Hvis vi fjerner reparationsgrænsen øger vi CO2-belastningen”
Argumentet for reparationsgrænsen er ofte, at det er godt for klimaet, at den reparerede bil kommer ud at køre på de danske veje igen, fremfor at erstatte den med en ny eller nyere bil. Desværre forholder det sig imidlertid omvendt, forklarer Thomas Møller Sørensen, direktør i Bilbranchen i DI, i denne uges Råt for usødet.
Thomas Møller Sørensen, Bilbranchen DI: - Faktisk viser vores beregninger, at det i alt vil belaste klimaet med i omegnen af 282.000 ton CO2 i årene 2023-2030, hvis reparationsgrænsen blev fjernet. Foto: PR
Vil du have det hele med?
Prøv 30 dage for 0 kr.
Ingen binding eller kortoplysninger påkrævet.
Prøv nu
Køb et abonnement
Udforsk vores abonnementer, og vælg den løsning, der matcher dine behov.
Vælg dit abonnement