UGENS LEDER Fire krav til valgkampen
DET NYE FOLKETINGS sammensætning er afgørende for autobranchens fremtidige vilkår. Derfor er det vigtigt, at også vores branches problemer bliver en del af valgkampen nu, hvor det står fast, at vi skal til valgurnerne tirsdag 1. november.
ISÆR DISSE FIRE emner er autobranchens krav til valgkampen:
ENERGIPRISERNES HIMMELFLUGT: HVIS ikke den firehjulede branche som så mange andre skal ramme ind i en mur af konkurser, må der findes en vej til at bremse stigningerne i energipriserne. Og som et videre krav: Der skal findes en vej til at få priserne ned igen. Og her er vinterpakkens mulighed for udsættelse af betalingen ikke nok.
MANGLEN PÅ LÆRLINGE: Der mangler unge mekanikere på værkstederne og som frontpersonale i butikkerne. Dét emne skal op i valgkampen. Mange politikere er sikkert rådvilde her. Så meget mere interessant er det så, at landsmøderne i de to store organisationer er kommet med konkrete forslag til løsning.
Registreringsafgiften og reparationsgrænsen vedkommer mange vælgere
REGISTRERINGSAFGIFTEN: FRA ALLE hjørner af bilbranchen kræves der ro på registreringsafgifterne på biler. Ro på er en forudsætning for planlægning af den videre forretning for først importører og forhandlere og i næste række for værksteder og grossister.
REPARATIONSGRÆNSEN: Loftet for en trafikskadet bils værdi, der kan repareres uden fornyet betaling af registreringsafgift er set med store dele af branchens briller for lav: Kravet må lyde på at får den hævet fra de nuværende 75 procent eller helt fjernet.
DE TO SIDSTE kan lyde som specielle emner for autobranchen. Men ro på registreringsafgiften og dermed bilers priser og videre genslagsværdi er også afgørende for bilister og dermed for mange vælgere. Videre er der direkte sammenhæng mellem højere reparationsgrænse og mere genbrug. Derfor vedrører reparationsgrænsen også mange vælgere.