Valg 2022: Dansk Bilforhandler Unions fem ønsker til valgkampen
Folketingsvalget står for døren – helt præcist skal danskerne til stemmeurnerne tirsdag d. 1. november 2022.
Motor-magasinet har spurgt de toneangivende brancheorganisationer i autobranchen om deres ønsker og håb.
Jørgen Bomberg, direktør i Dansk Bilforhandler Union, kommer her med sine fem ønsker til valgkampen.
1. Vi skal have ro om registreringsafgiften samt ejerafgifter
- Hverken autobranchen eller bilejerne har brug for meldinger, der kan skabe usikkerhed om registreringsafgiften eller de grønne ejerafgifter. Bilen er udover ejerboliger ofte én af de største investeringer en privatperson eller familie foretager sig, og der er brug for tryghed om, at forudsætningerne for bilkøbet ikke ændrer sig indenfor den nærmeste fremtid.
- Hver gang der skabes usikkerhed om registreringsafgiften mærker bilforhandlerne det, som en bom der lukkes ned til deres indkørsel og dermed rammes de på deres likviditets flow og risikerer at stå med store lagrer og et stoppet bilsalg.
2. Vi skal have løst udfordringerne med beregning af registreringsafgifter på brugte biler der skal afgiftsberigtiges på fuld afgift
- Som jeg skrev i klummen ”Råt for usødet” er der brug for politisk handling, der kan sikre Motorstyrelsen og autobranchen et digitalt værktøj til fastsættelse af markedsdannende nypris. Det er ganske enkelt skammeligt at vi i Danmark, der normalt bryster sig af at være et af de mest digitaliserede samfund, skal basere registreringsafgifter på skønsvurderinger og fortolkninger. Såvel myndighederne som autobranchen har brug for, at der findes en løsning, der kan sikre ensartet beregning af registreringsafgiften, uanset om det er ny- eller brugtbilsforhandlere der er selvanmelder, eller om bilen er importeret eller tidligere leasingbil.
3. Gyldighedsperioden på toldsyn skal forlænges og klargøringsfradraget genindføres
- Motorstyrelsen udsendte i juli et styresignal der afskaffede klargøringsfradraget og samtidigt i praksis fjernede standsvurderingens værdi ved et toldsyn. Afskaffelsen af klargøringsfradraget er en klar forskelsbehandling mellem nye og brugte biler, da en brugt bil dermed i praksis kommer til at skulle afgiftsberigtiges inklusiv udgiften til klargøring i modsætning til en ny bil, hvor der ikke betales registreringsafgift af leveringsomkostninger.
- Styresignalet betyder samtidigt, at toldsynets indhold reelt er begrænset til en teknisk identifikation af køretøjet med henblik på oprettelse i DMR. Når standsvurderingen til toldsyn ikke længere lægges til grund for et evt. standsfradrag er der absolut ingen mening i at begrænse toldsynets gyldighed til 4 uger. DBFU mener derfor toldsynet bør have en gyldighed på 12 måneder, alt andet er blot en ekstra omkostning der pålægges forhandlerne, da et køretøj sjældent kan sælges uden minimum 2 toldsyn.
4. Der skal sikres et kendskab til beskatningsmæssige konsekvenser for firmabilister
- Lige såvel som den private bilejer har firmabilisterne behov for at kende deres økonomi inden de beslutter sig for en bil. Den ukendte faktor der ligger i genberegningsregler i forhold beskatningsværdien er helt urimelig overfor firmabilister, der reelt stilles til at tage en beslutning om bil uden kendskab til den skattemæssige konsekvens.
5. Den grønne omstilling skal hjælpes på vej af en fortsat udvikling af ladeinfrastrukturen
- Uden fortsatte investeringer i en infrastruktur, der muliggør en hverdag med elbiler, også for firmabilister og andre med et stort årligt kørselsbehov, bremser vi udrulningen af elbiler til de bilister, der virkeligt bruger meget brændstof.
Artiklen er en del af temaet Folketingsvalg 2022.