UGENS LEDER Mens vi venter på den kinesiske revolution
PRÆCIST HVOR MEGET mere medvind til salget, det giver at vinde Årets Bil i Danmark, blæser i vinden. Ingen har stillet et præcist regnskab op – dog har Skoda-efter titlen til Octavia i 2014 bramfrit erklæret: Det sikrer os et mersalg på 4.000 biler.
LIGE NU NÆRMER vi os så kåringen for modelåret 2023. I denne uge var i alt de 19 kandidater samlet til sammenligning – med deltagelse af bl.a. min kollega Allan Bauer og jeg selv – og herefter feltet så indsnævret til de syv finalister. Blandt dem vælges vinderen med afsløring den 30. november.
ÅRETS FELT STÅR i krisens skygge. Først satte corona en lodret stopper for produktionen af biler på samlebåndet. Årets felt tyder på, at den nuværende krise også har sat en bremse på udviklingen af nye modeller.
CORONAKRISENS FØLGER, SENEST forværret af høje energipriser og inflation, har en anden effekt: At nye biler er steget voldsomt i pris. Vi taler op til 30 procent siden corona tog fart. Videre er af kandidater karakteriseret ved, at der ikke for alvor er noget nyt. Or jo, der er flere elbiler og de er generelt bedre end tidligere. Ellers er det generelt bare mere af det samme.
MEN NÆSTE ÅR kommer der til at ske noget. Til kåringen 2024 kommer en række af nye kinabiler, som ikke nåede at stille op i år. Og det nye er måden kineserne brander, sælger, servicerer og organisere sig på. Dét er den kinesiske revolution.
APROPOS ELBILER: TANKEVÆKKENDE er det at ingen til Årets Bil talte rækkevidde – den er nu tilstrækkelig. Emnet, måske bekymringen, er nu antallet af ladestandere – det er nu utilstrækkelig.
Til kåringen 2024 kommer en række af nye kinabiler, som ikke nåede at stille op i år. Og så kommer der til at ske noget