23948sdkhjf

UGENS LEDER Før vi får sidestik

NU KAN DET vel ikke blive vildere, tænker jeg ofte om på især grossistmarkedet. Nye spillere, nye strategier blandt de eksisterende, for hver uge hårdere konkurrence. Men det kan det – se hvad mange af de nye kinesiske bilmærker har gang i.

KINAMÆRKERNE IKKE ALENE vender op og ned på alt med onlinesalg og præsentation af deres biler fra paladser i storbyerne. De kaster også rundt på alt vedrørende eftermarkedet.

EN KINESER, MG, overlader således alt om reservedele til en ekstern partner, grossisten au2parts. En anden kineser, Nio, overlader alt om service/reparation til en anden ekstern partner, nemlig Nettobiler. Og en tredje ny elbilproducent, Fisker, overlader det hele, både reservedele og service/reparation til en tredje ekstern partner, grossisten FTZ.

DE NYE KINESERE – og foreløbig én amerikaner, nemlig Fisker – beviser, at intet i den nye bilverden er helligt; der findes nye og både hurtige og billige veje til at komme ind på et nyt marked. Helt i samme spor er i øvrigt hele agent-tankegangen – også den gør det hurtigt og billigt at entre et nyt marked.

MAN BLIVER HURTIGT forpustet over farten i den nye bilverden. Men inden man får sidestik, er der grund til lige at stoppe op – eller i hvert fald løbe lidt langsommere – og fundere: Nu er det jo endnu ikke bevist, at det også er både langtidsholdbart og i det hele taget en god forretning at lave alt om.

MEN SELV BLANDT kinamærkerne er der nogle, der kører efter den afprøvede model – Maxus fx, der både har en importør, sælger sine biler hos en forhandler, kører eget reservedelslager og anbefaler sine kunder at få serviceret og repareret på deres egne værksteder.

 

Nu er det jo endnu ikke bevist, at det også er både langtidsholdbart og i det hele taget en god forretning at lave alt om.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.111