Bilsalget fortsætter i nødsporet
Oktober bød på 10.852 nyregistrerede personbiler, hvilket er et fald på 14,3 procent i forhold til samme måned sidste år. År til dato er der indregistreret 21,4 procent færre personbiler sammenlignet med samme tidsrum i 2021. Det fremgår af de seneste tal fra De Danske Bilimportører.
- Bilsalget er fortsat påvirket af globale forsyningsvanskeligheder. Dog virker det til, at vi er ovre de værste leveringsproblemer, selvom der stadig er ventetid på flere modeller. Hvis man er på udkig efter nye bil, er det bedste råd at besøge forhandleren, der kan hjælpe med at finde en bil, der passer til ens behov, og som kan leveres indenfor overskuelig fremtid, siger Mads Rørvig, adm. direktør i De Danske Bilimportører.
Her på valgdagen oplyser bilimportørerne desuden, at der i oktober blev indregistreret 9 procent blå biler og 4 procent røde.
I oktober var 38 procent af de solgte biler elektriske.
- Salget af elbiler er den store solstrålehistorie i 2022. I oktober udgjorde elbiler 38 procent af bilsalget. Det er imponerende højt, og elbilers andel af bilsalget er virkelig skudt i vejret, siger Jeppe Juul Borre, der er cheføkonom i Arbejdernes Landsbank.
Samlet for 2022 har elbiler stået for 20 procent af salget. Det er næsten en fordobling i forhold til sidste år, hvor elbiler udgjorde 11 procent. I 2020 var det fem procent og i 2019 helt nede på to procent.
Ny ladeteknologi på vej
Inden for kort tid vil flere nye elbiler i Danmark have muligheden for at sende strøm fra batteriet tilbage i husstanden ved hjælp af den såkaldte V2G-teknologi, der står for "vehicle to grid". Det åbner mulighed for at benytte den billige strøm fra batteriet i de dyre perioder, hvilket kan give en god besparelse på elregningen samt en bedre balance i elnettet.
- Helt lavpraktisk betyder den nye teknologi, at man kan tanke strøm på elbilen om natten, hvor strømmen ofte er billig, og så bruge den i hjemmet når elpriserne topper typisk ved spisetid, når alle har gang i komfuret og frikadellerne, siger Mads Rørvig.
Med den nye teknologi vil det også blive muligt at gøre det danske energiforbrug grønnere.
- Der vil være store klimagevinster i, at mange husstande vil få deres eget husstandsbatteri via deres elbil. Når der er et overskud af grøn energi i nettet, vil man kunne lager det i elbilerne, og når strømmen er mindre grøn, vil man kunne bruge strømmen fra bilen i stedet for elnettet – fx hvis der i Danmark i en periode er overskyet og vindstille, siger Mads Rørvig.