Kinesisk kovending: Luksusbrand tilbyder alligevel traditionelt salg
Ikke købe, kun leje, lød det for få uger siden fra Nio, der er i fuld gang med at etablere sig i Danmark.
Den melding tog potentielle købere af mærkets kæmpestore luksus-sedan dog så ilde op, at Nio nu komplet ændrer strategi i Danmark, erfarer Motor-magasinet.
Fremover skal alle modeller kunne købes på klassisk vis som supplement til Nios subscription aftaler. Ændringen gælder også for det svenske marked.
- Efter vores lancering fik vi en masse positiv feedback men også en del ønsker om at kunne købe bilen. I Nio tror vi på fællesskabets kraft og den konstante udveksling af ideer og feedback. Vi værdsætter alle meninger og ideer. Som brugervirksomhed ønsker vi at vokse og dele glæder sammen og derfor har vi valgt, at køb også skal være en del af pakken, bekræfter Anja Bruun Meineche, der er Head of User Development & Relationship hos NIO.
Efter vores lancering fik vi en masse positiv feedback men også en del ønsker om at kunne købe bilen. Anja Bruun Meineche, der er Head of User Development & Relationship, Nio.
Prisudregning tager tid
De seneste dage har Nio derfor arbejdet på at regne de danske priser færdige og det arbejde har taget længere tid end man havde forestillet sig. Derfor er man først klar den 21. november med de præcise danske priser og vilkår.
Fra den dag kan modellen ET7 leveres, mens SUV-modellen Nio EL7 forventes at kunne leveres umiddelbart i starten af det det nye år. Nio ET5 forventes lanceret mod slutningen af 1.kvartal næste år.
Abonnementsmodellerne
I Danmark bliver der grundlæggende to forskellige former for ejerskab. Ved en fleksibel subscription bliver der mulighed for en kontraktlængde efter kundens ønske og option for at skifte mellem forskellige modeller, når det på et tidspunkt bliver muligt. Prisen for denne fleksible ordning vil falde under løbetiden i takt med, at bilens værdi mindskes. Den anden mulighed er, at man vælger en fast løbetid mellem 12 og 60 måneder. Efter løbetiden konverteres den faste pris automatisk til en fleksibel ydelse. De endelige detaljer er endnu ikke offentliggjort, men det ligger fast, at ET7 koster 11.799 kr. pr. måned ved 36 måneder og 14.879 kr. for den fleksible løsning.
Efter endt periode vil NIO opdatere bilerne med en gennemgribende fornyelse af vitale dele inklusive læderinteriør mm. Herefter skal bilerne atter udlejes.
Anderledes markedsføring
Den røde tråd hos Nio er fraværet af traditionelle bil-reklamer og i stedet vil man knytte kunder til sig via feel-good-arrangementer i de såkaldte Nio Houses og via sociale-medier. Eksempelvis tilbyder Nio, at alle forbipasserende kan benytte et kommende Nio House på Kultorvet i København. Her bliver der foruden udstilling af biler indrettet cafe og mødefaciliteter, der kan bookes. Huset står dog først færdig næste sommer og i mellem indretter man en bygning på Amager, hvor kunder kan se og prøvekøre bilerne.
Avancerede biler
Nio ET7 er en 4-dørs sedan med 100 kW batteri og bilen er lige nu blandt de mest avancerede i verden i forhold til selvkørende teknologi.
Lige over forruden sidder et lille tårn, hvori der er indbygget en lidar og to kameraer med meget høj opløsning. Lidar, der er en form for radar, der meget detaljeret kan se meget langt frem foran køretøjet.
Foreløbig er Nio lanceret i fem europæiske lande. Målet er at placere sig som et unikt brand båret af sympati og et ønske om at gøre tingene helt anderledes. Bilerne er så velbyggede og fyldt med teknologi, at hovedkonkurrenterne er mærker som Mercedes-Benz, Audi og BMW. Oveni tilbyder Nio batteriskifte i alle modeller som supplement til traditionel opladning.
Nio er produceret i Kina, designet i Tyskland og det meste udviklingsarbejde er foregået i Californien, USA.