23948sdkhjf

UGENS LEDER Vi kan se frem til en ketchup-effekt med elbiler

Ja, der kommer gang i salget igen. Ja, der kommer en ketchupeffekt. Og ja, det bliver elbiler, der kommer til at tegne sig for en yderligere afgørende del af nybilsalget, siger Motor-magasinets chefredaktør i ugens leder.

LIGE NU: NYBILSALGET er i slæbegear - … og trods alt ikke i bakgear. Men hvad sker der, når verden atter begynder at se mere almindelige ud – for den dag kommer jo. Kommer der en ketchup-effekt – vil bilsalget vende tilbage til normalen, der, når alt kommer til alt trods alt, ikke er langt over 200.000 nye biler om året, som vi ellers var blevet vant til i 2010’erne.

MIN VURDERING ER: Ja, der kommer gang i salget igen. Ja, der kommer en ketchupeffekt. Og ja, det bliver elbiler, der kommer til at tegne sig for en yderligere afgørende del af nybilsalget.

AFGØRENDE FOR BILSALGET er selvfølgelig pris, ladestandere etc., men ikke mindst den globale opvarmning og krigen i Ukraine. Jeg tror, at elbilerne kommer til at fylde endnu mere, når først ketchuppen slipper ud. Det skyldes, at netop elbilerne er med til at afhjælpe begge dele: Elbilerne løser en lang række af problemerne med CO2-udslip. Og elbilerne kører jo på strøm, som vi ideelt får fra vindmøller på dansk jord eller hav. Så ingen afhængighed af nogen form for energi fra Rusland – eller de traditionelle olieproducerende lang for den sags skyld.

SELVFØLGELIG ER DER argumenter den anden vej. Men især den unge generation lægger vægt på klima, hvilket blev understreget under den seneste valgkamp.

OG APROPOS POLITIKERNE. De kan skubbe til salget af elbiler. Ikke mindst ved at være med til at accelerere opstillingen af ladestandere og ved hjælp af afgiftspolitik. Her kunne et effektivt middel til at booste den kommende ketchup-effekt være, at forlænge den lave registreringsafgift på elbiler efter 2025 – 2025 som er tidspunktet for det planlagte pitstop i vejen frem mod 2030 og målet om at nå en million elbiler på de danske veje (hvad vi i øvrigt nok skal nå).

 
Et effektivt middel er at forlænge den nuværende lave registreringsafgift på elbiler efter 2025.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109