UGENS LEDER Hold nu afgifterne på elbiler i ro
NY REGERING, NYT regeringsgrundlag. Her er der for autobranchen især grund til at hæfte sig ved punkt 4.7, med overskriften ”En grønnere transport.”
HER SKRIVER REGERINGEN bl.a., at den ønsker at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark frem mod 2030. Og herunder at mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af rene elbiler skal undersøges.
DET ER HELT centralt for at autobranchen kan være med til at nå målet om en million – eller flere – elbiler på de danske veje i 2030.
MEN AFGØRENDE FOR at det lykkes er, at de nuværende lave afgifter på elbiler holdes i ro – eller sættes yderligere ned – og dermed, at afgifterne ikke hæves ved det planlagte såkaldte ”pitstop” i 2025. Efter den nuværende køreplan for afgifterne på elbiler skulle de stige i 2025. Den strategi er besluttet på basis af forudsætningen, at elbilernes pris ikke stiger fra fabrikken.
DET SER IMIDLERTID ikke ud til at ske – for fremstillingsprisen på batterier til elbiler falder ikke disse år. Og derfor er forudsætningen for højere afgift ikke til stede. Og derfor skal afgiften ikke stige i 2025.
MEN REGERINGSGRUNDLAGETS PUNKT 4.7 er helt afgørende og et halvt håndslag på, at den nye regering har tænkt sig at bevare den nuværende lave afgift på elbiler – også efter 2025.
DET VAR DETTE års sidste Leder. Motor-magasinet ønsker alle en rigtig god jul og et nytår med mere fart på end i år. Vi fortsætter nyhedsstrømmen på nettet helt frem til jul – drysser lidt julelæsning ind i mellemdagene og er klar igen med netnyt fra straks i det nye år. Første udgave af avisen udkommer som e-avis torsdag den 5. januar og på papir dagen efter.
Punkt 4.7 er helt afgørende og et halvt håndslag på, at den nye regering har tænkt sig at bevare den nuværende lave afgift på elbiler – også efter 2025.