23948sdkhjf

LEDEREN I ÅRET DER GIK Bilåret 2022 - annus horribilis

2022 blev et hårdt år for mange firmaer i autobranchen. Chefredaktør Flemming Haslund ikke bare håber, men tror, at 2023 bliver bedre - at autobranchen kommer ud af det nye år med "et godt resultat," som han formulerer det.

2022. MÅSKE KAN corona føles som langt borte. Men det er faktisk i år at corona gled over i historiebøgerne. Altså selve sygdommen. Men efterveerne… - hverken bilfabrikkerne eller producenterne af reservedele nåede at ånde lettet op inden det blev den 24. februar: Putin gik ind i Ukraine.

I FORLÆNDELSE AF invasionen kom mangel på energi og priserne fløj i vejret efter en lodret kurve. Og inflationen fulgt efter. Og derefter igen en usikkerhed blandt forbrugere og for os mest relevant blandt bilejere.

OG NETOP DERFOR blev 2022 også på mange måder modsætningernes år. For det var jo i år regnskaberne for 2021 blev offentliggjort: Den samlede danske autobranche havde et forrygende godt 2021 – på trods af coronaen. Firma efter firma kunne meddele, at coronaåret slet ikke blev slemt; det blev faktisk rigtigt godt. Rekordresultaterne for ’21 stod i kø.

MEN SELV OM 2022 jo ikke er slut endnu, melder mange firmaer, at indeværende år altså ikke bliver så godt som det foregående.

DET GÆLDER OGSÅ mange værksteder, der ellers er den del af en samlede autobranche, der har klaret sig godt i lang tid. ”Bilerne skal jo køre danskerne på arbejde.” Men nu er afmatningen angiveligt også nået hertil mange steder. Og vi har jo set de første konkurser.

AUTOBRANCHEN BESTÅR IMIDLERTID at dygtige forretningsfolk, der ved hvordan man foretager et hurtigt fodskifte. Så jeg ikke bare håber, jeg tror faktisk, at de fleste alligevel kommer frelst ud af 2022 med omridset af, hvordan der kan laves god forretning på den nye normal – at alt er dyrere, hvis det altså kan skaffes – og en ny normal af kunder, der mere søger efter håndbremsen end efter speederpedalen.

 

Så jeg ikke bare håber, jeg tror faktisk, at de fleste alligevel kommer frelst ud af 2022 med omridset af, hvordan der kan laves god forretning på den nye normal.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078