23948sdkhjf

UGENS LEDER: Tesla-gate

HVORDAN KAN ELON Musk dog gøre det mod sine kunder – at dumpe prisen så meget på sine biler? Med op mod 130.000 kr. Hvor mange sure kunder får han dog ikke på nakken? Og hvad med Teslas brand-værdi.

DET VAR FOR mange første reaktion, da nyheden om de nye lave Tesla-priser breakede for to uger siden? Men jeg tør dog godt give et muligt svar: Det har direktøren på 1 Tesla Road, Austin, været helt lige glad med. Og hvis ikke helt lige glad - så i hvert fald været helt parat til at tage.

FOR DET MUSK’E rationale har været: Blæse være med, at jeg får nogle kunder på nakken – jeg gør til gengæld flere, mange flere glade. Og om ikke andet, så bliver de ”gamle” Tesla-kunder glade igen, når de senere kan købe en ny Tesla til en langt lavere pris.

MEGET TYDER PÅ, at det rent faktisk kommer til at gå sådan. Det viser det, jeg hører fra alle mulige retninger, og det viser konstateringer fra Bilbasen og ganske vidst foreløbige analysetal fra Voxmeter. Fra Bilbasen taler analytiker Jan Lang ligefrem om ”en hundredeårshændelse” om den eksploderede interesse for Tesla på sin hjemmeside.

MEN KAN DEN nu også holde – Tesla-euforien? Time will show, som man siger, når man ikke kan se noget i krystalkuglen. Men i den retning peger i hvert fald, at FDM nu anbefaler sine medlemmer at vente med at købe bil, til vi lige har set tiden an, som direktør Stina Glavind siger det – bl.a. i denne uges Råt for usødet. Det betyder, at hun foreslår, at man gør klogt i at holde øje med om andre bilmærker sætter tilsvarende eller måske mere ned.

I SÅ FALD er Elon Musk tilbage ved udgangspunktet – bare med en mindre indtjening pr. solgt Tesla. Spørgsmålet er dog, hvor mange bilkoncerner, der rent faktisk har økonomiske muskler til det.

I så fald er Elon Musk tilbage ved udgangspunktet – bare med en mindre indtjening pr. solgt Tesla.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094