23948sdkhjf

UGENS LEDER Hvem blinker først?

Tesla Y er den store vinder af salgsræset i januar år. Så til alle skeptikerne: Selvfølgelig er der salg af elbiler i lave priser. Men hvad sker der videre - hvornår sætter andre bilmærker deres priser ned? Flemming Haslund har et bud.

SÅ ER SALGSTALLENE for bilsalget i januar her. Nu kender vi bilkøbernes første reaktion på Teslas prisbombe: Teslas Model Y er i januar 2023 drønet op på en andenplads på listen over de mest solgte biler i Danmark – januar, der jo var måneden, da prisbomben sprang.

NU UDGØR ÉN måned ikke en egentlig facitliste på, om Teslas strategi er en succes eller ej, så er den i hvert fald en strømningspil. Så 481 solgte Tesla Model Y i januar er umuligt at tage fejl af. Der er tydeligt mersalg i en så stor prisnedsættelse.

SÅ HVEM FØLGER efter – hvem blinker først? Ja, det gjorde Ford så. Prisnedsættelse på ni procent på mærkets elbil, Mustang Mach-e er meldt ud. Videre har Xpeng sat priserne ned på deres direkte Tesla-konkurrent hjemme i Kina.

HVEM BLIVER SÅ den næste? Mange har stået i kø for at signalere, at de har i hvert fald tillid til deres biler – ”vores biler er så gode, at vi ikke ryster på hånden på grund af Tesla.” Først og fremmest den samlede Volkswagen Group og med dem Semler her i Danmark står for denne strategi.

MEN HVIS DET nu vitterligt viser sig, at Teslas salg holder sig oppe – og det gør det, bare vent – hvor længe har Volkswagen på både internationalt og dansk plan så nerverne til at køre videre med de nuværende priser. Det har tyskerne kun så længe, at de kan leve med måned efter måned at tabe markedsandele.

DET NÆSTE ER så om bilfabrikkerne med fortsat høje priser har kapital til at stå imod. Måske har de ikke penge til at sætte bilerne ned med Tesla-niveau. Måske har de heller ikke penge til at tage et faldende salg.

Hvem blinker først? Ja, det gjorde Ford så. Prisnedsættelse på ni procent på mærkets elbil, Mustang Mach-e er meldt ud.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078