BYD - den nyeste elbil fra importøren af Maxus
Den kinesiske BYD eTP3 kom allerede til Danmark sidste år; men den er først nu begyndt at komme ud til forhandlerne. Faktisk er bilen bygget på licens fra Nissan – som kopi af den nu hedengangne Nissan E-NV200.
Der er dog visse tekniske ændringer på den kinesisk byggede udgave. Kabinen er ændret, og det gælder også instrumenteringen.
eTP3 kan kun køre 100 km/t, men den er hurtig i afsættet. Bilen har 1-trins automatgear. Der er ikke flere trin for opsamling af bremsenergi, men der samles lidt op ved opbremsning og ved friløb.
I forhold til dens ophav er kvaliteten noget tilbage at ønske – både med hensyn til samlekvalitet og brugen af plast. Der er således ikke læderrat – og rattet kan ikke indstilles to-vejs.
Bilen skydedøre på begge sider, så man hurtigt og enkelt kan tage varer ind og ud af bilen. De to skydedøre går dog ret trægt – og da vi kørte uden læs, var affjedringen bagtil ret løs.
Der er dog el-håndbremse som noget nyt – og der er varme i sæderne og i spejlene. Vi skal også nævne USB-stik.
Når det gælder sikkerhed, fandt vi elektronisk stabilitetsprogram, to airbags, bakkamera, aircondition, p-sensor bag, 16 tommer aluminiumsfælge og LED lygter for og bag.
Der er smarte opbevaringsløsninger og 8 års batterigaranti.
BYD står for "Build Your Dreams," og virksomheden begyndte tilværelsen som batteriproducent. Man producerede blandt andet batterier til en masse europæiske bil- og computerproducenter.
I dag bygges også busser (som kører i Danmark) og personbiler, som importeres til Danmark af Nic Christiansen Gruppen, som også importerer Honda, Hyundai og Jaguar/Land Rover.
Der sælges i øjeblikket kun én udgave af BYD varebilen, nemlig denne eTP3; men på trapperne er der en lille 7,5 ton lastbil ETM6.
Fakta
- Model: BYD T3
- Rækkevidde: 269 km
- Batteri: 50,3 kWh
- El-motor: 134 hk
- Nyttelast: 720 kg
- Pris ekskl. moms: 249.900 kr.
- Importør: RSA Danmark A/S
Kilde: RSA Danmark A/S