23948sdkhjf

Efter kurs-chok: Henrik Fisker skal tilbage i maskinrummet

Ekspert i bilbranchen spår, at 2024 bliver et skæbneår for danske Henrik Fisker, som han mener skal tilbage i maskinrummet, så der kan komme styr på problemerne, der har svækket markedets tiltro.

Virksomhedsåret 2024 er ikke begyndt godt for elbilfirmaet Fisker Inc., som danske Henrik Fisker står bag.

Aktien i elbilfirmaet er nemlig styrtdykket på børsen. Alene i år er Fisker-aktien dykket 49,9 procent. Og siden kurstoppen i 2021 er den faldet 97 procent.

Det fik stifter og direktør Henrik Fisker på banen, hvor han forklarede, at han ikke mente, at det afspejlede hans forretning.

Og spørger man Jacob Skjærris, senior advisor hos Sakui, der rådgiver kunder i bilbranchen, så kan Henrik Fisker godt have ret i, at aktiekursen ikke giver et retvisende billede.

Men det betyder ikke, at problemerne ikke er reelle og dybt alvorlige, som Skjærris siger.

- Henrik Fisker er udfordret fra flere sider. Det er han både hvad gælder problemer med softwaren på bilerne, og nu bremserne, der undersøges i USA.

Han har så mange udfordringer, at han nok ikke kan tåle ret meget mere modvind. Jacob Skjærris, senior advisor hos Sakui

- Derudover har han ikke fået solgt tilnærmelsesvist det skal han skal, og det skyldes jo, at han kom langsommere i gang med at producere end ventet.

Og de seneste kursdyk har altså ikke gjort situationen bedre, som Jacob Skjærris siger.

- Aktien bærer præg af, at nogle tror på, at han knækker. Han har så mange udfordringer, at han nok ikke kan tåle ret meget mere modvind.

Alt er ikke tabt

Selvom de mørke skyer altså trækker sig sammen over Fisker Inc., så er Jacob Skjærris ikke klar til at skrive elbilselskabets nekrolog endnu. Så langt fra. 

Der er nemlig stadig masser af potentiale i selskabet, som han siger.

- Grundlæggende har Fisker denne gang fat i noget rigtigt. Han laver en flot bil, og bilens kvaliteter som elbil er også markedskonforme, dvs. fin rækkevidde, god pris osv.

Derudover har Fisker gjort det rigtige i at få andre til at producere bilen, som Skjærris siger. Det mindsker Fiskers egen risiko markant.

- Magna-Steyr-fabrikken i Østrig producerer, og de er store og har erfaring, så han sidder ikke selv med risikoen for produktionen. Det taler for, at hvis han kan komme igennem de nuværende udfordringer, så kan Fisker nok klare sig igennem.

- Men det er klart, at som ny virksomhed kan det være et problem, at aktiekursen er lav, for det er svært at skaffe kapital i markedet nu, hvis han altså skal bruge det.

Et skæbneår venter

Jacob Skjærris spår derfor 2024 som et skæbneår for selskabet. Det er nu, der skal leveres.

- 2024 bliver afgørende for Henrik Fisker. Han skal have styr på sine udfordringer, men så tror jeg også godt, at han kan have potentiale på sigt. 

- Han skal først og fremmest sælge, producere og levere nogle biler, så der kommer nogle penge i kassen.

Og det mener analytikeren kun kan ske, hvis Henrik Fisker tager arbejdshandskerne på - nærmest i helt bogstavelig forstand.

- Fisker skal tilbage i maskinrummet og få softwaren, bremser, produktion, salg og kommunikation til at fungere. Han skal ikke ud og lave nye ting og nye planer. Han skal ned i maskinrummet og få styr på forretningen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.189