23948sdkhjf

FTZ: Kravene til mekanikerens kompetencer stiger

Seks branchefolk giver deres bud på, hvordan branchen ser ud om fem år. Her Michael Gadegaard, adm. direktør hos FTZ

Michael Gadegaard,
adm. direktør hos FTZ

Q: Hvordan er ejerskabet til den bil, du kører om fem år?
A: Ejerskabet vil være det samme som i dag nemlig hos et leasingselskab.

Q: Hvilket drivmiddel kører din bil på om fem år?
A: Drivmidlet om fem år vil formentligt være el.

Q: Er der flere eller færre uafhængige værksteder om fem år og hvorfor?
A: Som en konsekvens af den konsolidering der foregår allerede nu, så vil der være færre værksteder. For de kunder som arbejder sammen med FTZ vil fokus være på at hjælpe dem med uddannelse, specialisering, teknisk support, digitalisering og grøn omstilling. Dermed kan de gribe slutkunderne professionelt og med et højt kvalitets- / serviceniveau og herigennem udvikle og vækste deres forretning og få en større andel af det samlede marked.

Q: Hvor høj er registreringsafgiften om fem år?
A: I tråd med branchedirektøren fra DI Thomas Møller Sørensen, så forventer jeg, at registreringsafgiften stadig vil bestemmes ud fra værdi, et CO2-tillæg og et fradrag ift. bilens teknologi.

Q: Er der flere eller færre ansatte i den danske autobranche om fem år og hvorfor?
A: Selvom der foregår en konsolidering, så forventer jeg, at antal ansatte i branchen stort set vil være det samme. Antallet af biler vil stige, og det kræver fortsat ressourcer at vedligeholde disse biler. Kompetencekravene vil dog ændres i takt med bilernes mere avancerede teknologier.

Q: Hvor mange nul-emissionsbiler er der på de danske veje om fem år? Og i 2030?
A: Antallet af nul-emissionsbiler er meget afhængigt af afgiftsniveauet, men fastholdes det nuværende niveau, så tror jeg, at vi vil opleve en fortsat høj vækst og dermed kunne nå en million i 2030, som regeringen tidligere har indikeret.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064