AutoBranchen Danmark: En del af de små værksteder vil lukke
Gitte Seeberg, adm. direktør
i Autobranchen Danmark
Q: Hvordan er ejerskabet til den bil, du kører om fem år?
A: Når jeg ikke har haft firmabil, har jeg altid været typen, der har foretrukket at købe min egen bil. Men leasing bliver kun mere og mere udbredt, sådan som salgstallene fra 2023 også viser, så det kan da også være, at jeg leaser min bil til den tid.
Q: Hvilket drivmiddel kører din bil på om fem år?
A: Det er en elbil. Udviklingen fra benzin- og diesel til el er det sidste år gået endnu hurtigere, end vi kunne have forestillet os, og selvom salget af nye benzin- og dieselbiler stadig er tilladt i EU i over 10 år endnu, tror jeg, vi vil se salget falde hurtigere end ventet. Efter 2030 vil de færreste solgte nye biler køre på benzin og diesel.
Q: Er der flere eller færre uafhængige værksteder om fem år og hvorfor?
A: Der er nok en del af de helt små uafhængige værksteder, der vil lukke, men jeg tror samtidig, der vil komme flere større uafhængige værksteder i takt med, at nogle forhandlere bliver opsagt af importørerne, men vil fortsætte med at drive værksted. Samtidig vil bilparken fortsætte med at vokse, og det øger jo behovet for værksteder. Elbilerne vil måske kræve færre reparationer, men til gengæld er det større reparationer. Jeg tror samlet set, at antallet af værksteder vil være nogenlunde konstant, mens antallet af skader og reparationer vil stige.
Q: Hvor høj er registreringsafgiften om fem år?
A: Jeg tror ikke, vi har afskaffet registreringsafgiften til fordel for roadpricing til den tid, men det nærmer sig måske. Det vigtigste for os i AutoBranchen Danmark er, at der er forudsigelighed om afgifterne og at Motorstyrelsens IT-systemer fungerer, som de skal, så branchen ikke oplever bøvl eller skal agere bank for staten, som vi har set i de sidste par år.
Q: Er der flere eller færre ansatte i den danske autobranche om fem år og hvorfor?
A: Jeg tror, vi vil opleve en svag stigning i antallet af ansatte. Det skyldes, at antallet af skader vil stige. Elbilernes indtog og den generelle teknologiske udvikling vil betyde, at det er nogle andre kompetencer, der skal bruges mange steder. Det kræver efteruddannelse og omlægning af uddannelserne.
Q: Hvor mange nul-emissionsbiler er der på de danske veje om fem år? Og i 2030?
A: Hvis vi sælger lige så mange elbiler de næste fem år, som vi gjorde i fjor, er vi jo langt over en halv million elbiler om fem år. Jeg tror dog, at udviklingen vil accelerere yderligere og så er det svært at forestille sig, at vi ikke er et godt stykke over 1.000.000 elbiler i 2030. Det kræver selvfølgelig, at der kommer nye attraktive modeller i flere prisklasser på markedet og at afgifterne er fornuftige, ligesom at vi skal undgå voldsomme produktionsforstyrrelser.