23948sdkhjf

Bilbranchen DI: Derfor får vi færre og større værksteder

Seks branchefolk giver deres bud på, hvordan branchen ser ud om fem år. Her Thomas Møller-Sørensen, branchedirektør for Bilbranchen DI.

Thomas Møller-Sørensen,
direktør for Bilbranchen DI

Q: Hvordan er ejerskabet til den bil, du kører om fem år?
A: Der kører jeg stadig i en firmabil, min arbejdsgiver leaser. Derudover vil min kone og jeg formentlig have en mindre bil, vi har købt kontant.

Q: Hvilket drivmiddel kører din bil på om fem år?
A: Den kører på el som i dag. Jeg oplever, de sidste udfordringer med elbiler er ryddet af vejen, ikke mindst i forhold til rækkevidde og lademuligheder. Vi bor i et rækkehus, hvor der ikke er mulighed for at etablere egen oplader, men får det alligevel til at fungere med offentlige ladere.

Q: Er der flere eller færre uafhængige værksteder om fem år og hvorfor?
A: Der er lidt færre. Kompleksiteten ved servicering og reparation af moderne biler stiller store krav til investeringer i udstyr samt rekruttering og fastholdelse af kompetente medarbejdere. Det vil resultere i lidt færre men til gengæld lidt større uafhængige værksteder.

Q: Hvor høj er registreringsafgiften om fem år?
A: Om fem år vil størrelsen af registreringsafgiften stadig bestemmes ud fra et værdielement, et CO2-tillæg og et fradrag afhængig af bilens teknologi. Men forhåbentlig vil registreringsafgiften på elbiler om fem år være lavere end der lægges op til nu med nuværende lovgivning. Det kan meget vel være finansieret ved en højere ejerafgift.

Q: Er der flere eller færre ansatte i den danske autobranche om fem år og hvorfor?
A: Jeg tror, det vil være cirka det samme. Konsolidering blandt de autoriserede forhandlere såvel som blandt de uafhængige værksteder vil trække lidt nedad. Til gengæld vil en voksende bilpark samt nye teknologier og dermed behovet for nye digitale kompetencer i branchen trække lidt opad.

Q: Hvor mange grønne biler er der på de danske veje om fem år? Og i 2030?
A: Jeg tror ikke på et betydeligt bidrag fra plug-in i de kommende år. Men hvis vi politisk lykkes med at holde en lav registreringsafgift på elbiler frem mod 2030, tror jeg på, vi til den tid kan have én million elbiler på vejene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.167