23948sdkhjf

Bilimportørerne: Politikerne vil genoverveje at hæve afgiften

Seks branchefolk giver deres bud på, hvordan branchen ser ud om fem år. Her Mads Rørvig, adm. direktør hos De Danske Bilimportører

Mads Rørvig, adm. direktør hos
De Danske Bilimportører

Q: Hvordan er ejerskabet til den bil, du kører om fem år?
A: Den er nok privatejet ligesom nu.

Q: Hvilket drivmiddel kører din bil på om fem år?
A: Om fem år kører jeg elbil, hvilket jeg også gør nu. Med den teknologiske udvikling, som vi ser hos elbilerne, kan jeg ikke forestille mig, at jeg skifter drivmiddel lige foreløbig.

Q: Er der flere eller færre uafhængige værksteder om fem år og hvorfor?
A: Det er meget svært at svare på, fordi der sker konsolidering i branchen lige nu. I takt med at drivmidlet på bilerne ændrer sig, bliver eftermarkedets volumen også mindre. På den anden side vil konsolideringen blandt mærkerne betyde, at der alt andet lige vil komme flere uautoriserede.

Q: Hvor høj er registreringsafgiften om fem år?
A: På nuværende tidspunkt står registreringsafgiften til at stige på el- og plug-in hybridbiler, men jeg tror, at man politisk vil genoverveje at øge afgiften på elbiler, da det kan medføre en opbremsning i salget. Jeg kan forestille mig, at det tabte provenu vil blive indhentet på andre former for bilbeskatning. Måske en højere ejerafgift eller kørselsafgifter i særligt de større byer.

Q: Er der flere eller færre ansatte i den danske autobranche om fem år og hvorfor?
A: Som følge af mindre aktivitet på eftermarkedet som følge af drivmiddelskiftet, vil vi se færre ansatte i branchen som helhed. Fordelingen på forskellige salgskanaler udvikler sig også i retning af mere online salg, hvilket kan medføre færre ansatte i salgslokalerne. Det er dog stadig meget sandsynligt, at vi stadig kommer til at mangle arbejdskraft i branchen.

Q: Hvor mange nul-emissionsbiler er der på de danske veje om fem år? Og i 2030?
A: Jeg tror der er godt 900.000 elbiler i Danmark om 5 år, hvis afgifterne holdes i ro. I 2030 kan der være over 1 mio. biler

Kommenter artiklen (1)
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094