LEDER: Hvor er ordentligheden, K.W. Bruun?
DET ER EN krads kritik, som direktørerne fra DI Bilbranchen og AutoBranchen Danmark kommer med af bilimportøren K.W. Bruun her i Motor-magasinet. Det er bestemt ikke hverdagskost, at brancheforeningerne - på vegne af forhandlerne - kritiserer en konkret bilimportør i så hårde vendinger.
MEN DER ER opstået en udtalt utilfredshed med K.W. Bruun. En utilfredshed som brancheforeningerne ikke oplever i forhold til andre bilimportører. Det der især skurrer i ørerne hos brancheforeningerne er når ejer og bestyrelsesformand, Anders Bruun, fremhæver godt købmandskab og ordentlighed som de primære årsager til det flotte årsregnskab for 2023. For brancheforeningerne har mere end svært ved at få øje på ordentligheden.
Samlet set har K.W. Bruun simpelthen strammet skruen for meget
2023 VAR ET meget svært år for mange bilforhandlere. Men samtidig med at forhandlerne havde svært ved at tjene penge, så leverede K.W. Bruun et overskud på mere end en milliard kroner efter skat. Det er et flot resultat, importøren leverer. Men man kan godt diskutere, om forhandlerne får en rimelig betaling for arbejdet med at sælge og servicere bilerne.
FORHANDLERNE UDTRYKKER UTILFREDSHED med, at de har en meget lille indtjeningsmargin på K.W. Bruuns mærker, at der er store krav til hjemtagning af biler, høje investeringskrav, høje priser på reservedele - og endelig er det dyrt at komme ud af en aftale med K.W. Bruun. For K.W. Bruun kræver, at forhandlerne indregistrerer alle de biler, der er på lager, når man stopper som autoriseret forhandler. Samlet set har K.W. Bruun simpelthen strammet skruen for meget.
SOM FORHANDLER SKAL man tage sig af sin egen forretning. Man må ikke forlade sig på importøren. Men man kan godt forvente en vis grad af rimelighed fra ens primære samarbejdspartner gennem mange år. Retail-direktøren fra K.W. Bruun udtaler, at K.W. Bruun tager udfordringer i branchen alvorligt. Det har forhandlerne endnu til gode at se i praksis.