23948sdkhjf

Godt tyggede bildata skal fodre danske Connected Cars internationalt

Jesper Hill-Kjærsgaard er ny direktør for det Semler-ejede selskab, der er i fuld gang med at lave loyalitetsskabende dataløsninger for bilimportører, forhandlere og flådeoperatører over store dele af verden med sine unikke dataløsninger.

Kunder så langt væk som i Australien, Singapore og Hongkong kører med dataløsninger fra danske Connected Cars A/S. Og der er et kæmpe potentiale derude for den internationalt unikke danske virksomhed, ejet af Semler-bilimportøren, fortæller Jesper Hill-Kjærsgaard, der tiltrådte som ny CEO ved årsskiftet.

Connected Cars udvikler og tilbyder dataløsninger til alle bilmærker, via selvudviklet hard- og software inklusive direkte adgang til data fra producenterne, der følger hver bils sundhedstilstand og kørsel kontinuerligt. Det giver en række muligheder for, hvad Jesper Hill-Kjærsgaard kalder loyalitetsskabende interaktion mellem bilejere og værksteder – vel vidende, at store dele af den frie autobranche kæmper mod netop mærkedelens ’connectivity’ med bilernes computere og data.

- Tyggede og behandlede bildata er vores produkt, og vi besidder i Connected Cars en kæmpe og unik viden, efter at have været her en del år nu. Data fra for eksempel Hyundai og BMW skal ’kvalificeres’ på forskellig vis – og her er vores ekspertise interessant for kunder både i Danmark og internationalt, siger Jesper Hill-Kjærsgaard, da Motor-magasinet møder ham få dage efter hans tiltrædelse.

Hvad angår den frie autobranches og EU’s syn på mærkedelen og data mener direktøren, at connectivity kun ændrer billedet lidt i forhold til den frie konkurrence.

Vi har hos Connected Cars et produkt, der gør tingene lettere for slutbrugerne – og de vil altid søge derhen, hvor tingene fungerer bedst og lettest Jesper Hill-Kjærsgaard, CEO, Connected Cars A/S

- Vi har hos Connected Cars et produkt, der gør tingene lettere for slutbrugerne – og de vil altid søge derhen, hvor tingene fungerer bedst og lettest. Jeg tror ikke på, at man kan binde og låse kunder. Det her med data og EU ender i helt normal fri konkurrence, hvor de, der leverer det bedste produkt, vinder kunderne. De investeringer, Semler har gjort med etablering og opbygning af Connected Cars, vil måske gøre ondt på andre, men så må man investere. Det er mange år siden, EU og lovgivning sikrede frit værkstedsvalg. Nye generationer bilejere vil ikke tillade at blive låst – det handler om at motivere og skaffe loyalitet på forskellig vis, og her har vi i Connected Cars investeret kraftigt i det digitale univers og står nu med et produkt der udbydes på tværs af markedet, siger Jesper Hill-Kjærsgaard. Det gælder således også, hvis en større fri aktørkæde ønsker hjælp fra Connected Cars, understreger han.

Ny chef til næste niveau

Den nye direktør skal, ifølge ledelsen hos Semler, løfte Connected Cars til næste niveau, idet Jesper Hill-Kjærsgaard besidder både stærke teknologiske og kommercielle kompetencer, pakket ind i et visionært og motiverende lederskab. Han har omfattende erfaring inden for samhandel med leasingselskaber fra sin tid i Danske Banks Nordania, samt indsigt i digital produkt- og forretningsudvikling fra ledelse af Semler-selskabet :Dribe.

Indtil videre har det nu otte år gamle Connected Cars kørt med underskud, begrundet med opstart af selskabet.

- Min opgave er at lave en rentabel forretning ved at kvalificere kunder og omsætning, idet Connected Cars nu er markedsledende. Jeg skal ikke revolutionere strategien men eksekvere og bidrage med fleetmanagement og digitale mobilitetsløsninger, idet jeg har arbejdet med digitale forretningsmodeller for bilforhandlere i Norden via min tid hos Dansk Bank som direktør for Nordania Fleet Management og Finans, siger Jesper Hill-Kjærsgaard.

Disrupting i fuld gang

Den nye direktør øjner store internationale muligheder og kalder udviklingen i bilbranchen globalt både ekstremt spændende og skræmmende.

- Bilbranchen er usikkerhedernes holdeplads lige nu, for ting ændrer sig lynhurtigt, både hvad angår skift i teknologi, tilføjelse af mange helt nye brands og kundegrupper, der ændrer præferencer og loyalitet overfor bilmærker, siger Jesper Hill-Kjærsgaard.

Han ser connectivity være superrelevant som koncept i en række brancher, idet forbundethed og opkobling allerede er en vital del af mange menneskers hverdag – tænk bare på Applepay i stedet for den nu gammeldags pung med mønter og pengesedler.

Jesper Hill-Kjærsgaard nævner analysebureauet McKinseys ACES-rapport fra 2019 om disrupting af autobranchen omkring autonomi, connectivitet, elektrificering og shared mobility.

- Der er sket meget på de fem år – elektrificeringen er her, autonomi er godt på vej, shared mobility er stadig uvis, men connectivitet ser vi i stigende grad. Se bare på bilmærker som kinesiske Xiaomi, der er født ud af et teleselskab og giver ’seamless’ interaktion mellem bruger og bil – ligesom mange af os i dag ikke vil undvære Apple Carplay, der gør det langt lettere at bruge bilen, siger Jesper Hill-Kjærsgaard.

Øger proaktiviteten

Ifølge direktøren spiller connectivitet en enorm rolle for bilproducenter, importører og forhandlere i en tid, hvor kundeloyalitet er dalende, med skift i teknologier og hvor ejerskabsstruktur omkring mobilitet ændrer sig.

- Moderne biler har i dag en app til at kommunikere med kunderne på, og hvor man for elbiler især kan se lade- og batteristatus. Elektriske kunder har større interaktion med bilen end fossilbilejere, blandt andet til at forvarme bilen. Det er her, bilproducenterne kan positionere sig i stigende grad overfor kunderne, siger Jesper Hill-Kjærsgaard.

Han nævner udviklingen fra tidligere tiders noteringer i et servicehæfte og opringning til værkstedet om bookning af tid, der udviklede sig til, at fossilbilen selv begyndte at fortælle, når det var tid til olieskift – eller en motorlampe begyndte at lyse.

- Næste skridt er nu, hvor bilproducenten og resten af værdikæden automatisk kan kigge på bilens tilstand, logge fejlmeddelelser og se, hvordan bilen bliver anvendt. Dermed kan værksteder være proaktive om bilens velbefindende og indkalde den automatisk, så forbrugeren ikke når at opleve nedetid med bilen – det betyder især meget for flådeejere, bilimportører og forhandlere omkring planlægning. Det er en helt ny tid for autobranchen, der typisk ikke har været særlig proaktiv hidtil, at kunne sikre forbrugerne bedre fremadrettet, siger Jesper Hill-Kjærsgaard.

Importører har hidtil ikke haft godt fat datamæssigt i de solgte biler. Her giver connectivty meget større muligheder – dog underlagt GDPR-reglerne for personlige data.

- Ultimativt når connectivitet videre til bilforhandlerne, der i deres forretningsmodel jo både lever af servicering og gensalg af en ny bil til kunden. Connetivity kan give proaktiv kontakt og dialog med kunden om også booking af service, som giver bilforhandlere bedre mulighed for at matche bemanding på værkstedet og optimere egne processer som både forhandler og værksted. Vi ved rent statistisk, at biler, der er forbundet, giver meget større loyalitet til forhandlere, fordi forbrugerne er glade for at blive passet på, siger Jesper Hill-Kjærsgaard.

Den usynlige 3. part

Som selvstændig virksomhed leverer Connected Cars til alle bilmærker og modeller. Nyere Semler-biler er alle født med den nødvendige hardware, der kan retrofittes på ældre biler. Men et givent bilmærke benytter ikke nødvendigvis samme app i alle lande. Derfor har Connected Cars i dag et stort forretningsområde med at servicere lande som f.eks. Australien, Singapore og Hongkong med både hard- og software til connectivitet mellem kunde og værksted.

- Forskelligheden på markederne skyldes blandt andet kompleksitet, så vi bliver ’preferred partner’. En bruger i Sydney oplever os således ikke som 3. part men derimod vores it-løsning som en fabriks-connectivity, og det er dette, som både bilimportører og forhandlere i en række lande efterspørger fra os, forklarer Jesper Hill-Kjærsgaard.

Det helt hotte nu er, at vi kan hjælpe flådeejere med at rapportere på udledning til ESG-regnskaber, som stadig flere virksomheder bliver forpligtet til at udføre Jesper Hill-Kjærsgaard, CEO, Connected Cars A/S

Pt. er der cirka 30 bilmærker på Connected Cars’ platform med godt 150 bilmodeller og 300.000 biler. Godt 500 værksteder er koblet op via appen, der er downloadet af 375.000 brugere.

ESG-data er hotte

- Hvor du i ’gamle dage’ nærmest kun havde GPS-tracking, er data i dag en stor konkurrenceparameter til især fleet management, der er vores store indsatsområde. Det helt hotte nu er, at vi kan hjælpe flådeejere med at rapportere på udledning til ESG-regnskaber, som stadig flere virksomheder bliver forpligtet til at udføre. Her kan vi tilføre automatik til en tidligere manuel proces med mulighed for mange fejl. Der er markant efterspørgsel på at undgå ESG-fejl, og vi er uafhængige af, om det er konventionelle motorer eller elbiler. Det kan vi løse på et kvalitetsniveau, der er svært at matche for andre. Bilflåden er ofte en stor ’synder’ i mange virksomheder, og derfor stiller de krav til datakvalitet, som vi i Connected Cars kan tilbyde, siger Jesper Hill-Kjærsgaard.

Artiklen er en del af temaet Fremtidens Autobranche.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079