23948sdkhjf

Lærlinge måber når de lærer om fremstilling af gode bilbremser

Produktchefer fra au2parts underviser elever på teknisk skole i udvikling og produktion af bremse- og styretøjsdele.

Førsteårselever hos Tradium i Randers er ofte ved at tabe kæben, når de får at vide, hvad der skal til for at lave en god bremseskive. For eksempel at hver eneste ventilerede bremseskive er støbt om en sandform, der bankes ud, så hver matrice dermed kun holder én enkelt gang.

Produktcheferne for bremser, Thomas Sardemann, og Kim Hansen for styretøjsdele er jævnligt ude at undervise på teknisk skole om mange af de dele, som lærlingene monterer hjemme på værkstederne.

Eleverne bliver meget tit overrasket over, at der faktisk skal laves en sandform for hver eneste bremseskive med indvendige køleribber Thomas Sardemann, produktchef, au2parts

- Eleverne bliver meget tit overrasket over, at der faktisk skal laves en sandform for hver eneste bremseskive med indvendige køleribber – at det ikke ’bare’ er en metalskive men en avanceret reservedel, hvor sandformen skal bankes ud efter støbning, hvorefter der skal fjernes grater og afbalanceres, fortæller Thomas Sardemann, da Motor-magasinet møder de to på au2messen.

Undervogne dumper til syn

CAC/au2parts samarbejder med Tradium om at uddanne elever til grossistens kædeværksteder. Men også øvrige elever på den tekniske skole får indsigt via de to produktchefters undervisning, der især er aktualiseret af de tungere elbiler og dermed nye krav til bremser og bremseevne. CAC/au2parts nævner, at det især på elbiler er bremser og ødelagte styretøjsdele, der er årsag til, at biler dumper til syn. For styretøjsdelenes vedkommende skyldes det ofte får dårlig dimensionering.

Au2parts har fået opbygget undervisningsstativer med en komplet undervogn, herunder med affjedring, så elever nemt kan overskue helheden.

Slår et slag for Prorep

Til undervisningen benytter produktcheferne dele fra grossistens eget mærke, Prorep, som au2parts gerne vil profilere. Lige nu leverer fire europæiske og asiatiske producenter bremsedele til Prorep, og til styretøjsdele tre europæiske. At der er flere leverandører giver sikkerhed for, at au2parts kan sikre levering.

- Vi bruger meget tid på at finde leverandører og teste vareprøver hos vores eksterne partnere, for vi kan ikke bare nøjes med en ’repacker’ virksomheder. Alle vores skiver og klodser skal være R-90 godkendt, hvilket ikke er lovpligtigt til ældre biler, og vi skal have et godt tillidsforhold til alle leverandør, for at de får lov til at levere under vores tre års garanti og reklamationsret. Det kan hurtigt have afsmitning på brandet, hvis der bliver problemer med blot en enkelt ting i porteføljen, siger Thomas Sardemann.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094