23948sdkhjf

SKAD-forsvar i Codan-sag

Karrosseriforening tager til skarpt genmæle over for tidligere fæller i Autobranchen Danmark.
- Autobranchen Danmark har onsdag 28. januar udsendt en mail angående Codans forretningsplan, og i denne mail er SKAD og Eurogarant blevet angrebet på det groveste, hvor flere udtalelser direkte er usande, udtaler direktør Thomas Krebs, Sammenslutningen af Køretøjsbyggere og Autooprettere i Danmark (SKAD).

- Angrebet på Eurogarant består blandt andet i, at man direkte anfægter standardens indhold og kvalitetsaspekter. Eurogarant er den eneste godkendte standard i Europa inden for lak og karrosseri, og den er ved den tyske højesterets domstol blevet ligestillet med bilfabrikkernes krav, hvilket betyder, at et frit værksted, der er Eurogarant certificeret, kan ligestilles med en bilforhandler, fortsætter han.

- Flere forsikringsselskaber i Europa har godkendt Eurogarant, og i flere lande danner Eurogarant reference for korrekt opretning og lakering af skader. I Danmark er Eurogarant underlagt FDM Kvalitetskontrol, der ligeledes er underlagt ISO 9001, udstukket af Norsk Veritas. Ud over det omfatter Eurogarant også værktøjskontrol via blandt andet Teknologisk Institut. Da Autobranchen Danmark selv udbyder en standard, så anser vi det som et konkurrenceproblem, at Autobranchen Danmark vælger at angribe et konkurrerende produkt og en privat virksomhed – Eurogarant Danmark ApS – på denne måde, udtaler Thomas Krebs.

- Det understreges, at det står alle frit at vælge det produkt, de føler passer bedst til deres virksomhed - eller lade være med at blive certificeret, tilføjer han.

Usandt

- Angrebet på SKAD indeholder blandt andet en antydning om, at SKAD skulle have været medvirkende til, at biler køres til Polen. Dette er usandt. SKAD har ud fra det faktum, at der løbende og i flere år er blevet transporteret biler til Polen, valgt at sikre, at den af EU lov og konkurrencelov regulerede frie trafik foregår velbelyst og med konkrete kvalitetskrav. Det må også understreges, at der ligeledes foregår transport af biler til Sverige og Tyskland, siger Thomas Krebs.

- SKAD kan ikke forhindre denne trafik - dette vil være direkte et lovbrud i henhold til gældende lov. SKAD kan og vil heller ikke blande sig i, hvad medlemmer og ikke medlemmer vælger at gøre for at skabe indtjening. Det må være en hver virksomheds egen beslutning, som naturligvis skal foregår efter loven, siger han.

- Der transporteres mange biler til Polen, og det er naturligvis vores brancheorganisations interesse at belyse denne trafik, både for at sikre trafiksikkerheden i de genopbyggede og reparerede biler, men også for at skabe lige vilkår i forhold til danske værksteder, tilføjer Thomas Krebs.

Ansigt mod udfordring

- Det pågældende værksteds moderselskabet i Danmark har i et par år undersøgt, hvilke kvalitetsstandarder der anvendes, og man har været i kontakt med TÜV, DEKRA og Eurogarant i Holland og England. Selve værkstedet i Poznan er blevet etableret i midten af 2014 under dansk ledelse og efter danske normer. Af politiske grunde har vi valgt at vende ansigtet mod udfordringen i stede for ryggen. Derfor har vi valgt at sikre, at den danske virksomhed med dansk CVR nummer bliver medlem af SKAD. Dermed kan vi kontrollere, hvad og hvordan tingene foregår. Værkstedet har også måtte underlægge sig de danske Eurogarant regler, fortæller Thomas Krebs og tilføjer, at der p.t. ikke er kørt en eneste bil til Polen af Codan, forklarer Thomas Krebs.

- SKAD har ikke kendskab til eller øvet indflydelse på indhold og udformning af kontrakter, der måtte være udbudt af Codan. SKAD har heller ikke medvirket til indhold eller andre forhold i forbindelse med Codans indkøbspolitik. Vi mener desuden ikke, at SKAD ville have nogen form for indflydelse på Codans beslutningsproces. Codan har uopfordret kontaktet Eurogarant Danmark ApS for at informere om, at man efter længere undersøgelser af standarder i Europa og Danmark, har valgt Eurogarant til deres værktøj, for at sikre kvaliteten ved reparationer, tilføjer han.

- Eurogarant Danmark ApS og SKAD ser med stor alvor på Autobranchen Danmarks udsendelse, bemærker Thomas Krebs.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.18