23948sdkhjf

Kommentar til mistillid over for brugte biler

DBFU kommenterer mandagens net-artikel "Stor mistillid til brugte biler" om forbrugeranalyse, som ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen viser, at forbrugerne nærer mistillid til brugtbilsmarkedet.
- Som brancheforening for Danmarks brugtvognsforhandlere er vi selvfølgelig opmærksomme på det ry og omdømme, og den tilsyneladende mangel på tillid til branchen, der hersker hos forbrugerne. Brugte biler er et komplekst område, hvor rigtig mange ting kan gå galt, vi er dog i DBFU meget fokuserede på at vore medlemmer kender til lovgivningen, og følger den. En lovgivning der jo beskytter forbrugerne i meget stor udstrækning, lyder kommentaren fra Dansk Bilforhandler Union og direktør Karl-Ove Pedersen.

- Forbrugeren har dog også et ansvar. Ofte er det alene prisen, der er afgørende for, hvor en forbruger vælger at købe sin brugte bil. Vi kan selvfølgelig kun opfordre til at forbrugerne ser sig godt for og for eksempel vælger en forhandler, der er organiseret i en brancheforening. Køber man sin brugte bil privat, eller hos forhandlere der ikke er organiserede, eller som for eksempel sælger kommissionsbiler for at undgå reklamationsforpligtelsen, ligger man jo som man har redt, udtaler Karl-Ove Pedersen.

- Det er desuden meget vigtigt, at sælger hjælper forbrugeren med at afpasse forventningerne til det produkt, man er ved at erhverve sig. Forbrugeren bør ikke stille samme krav til en 12 år gammel bil til 35.000 kroner, som man kan gøre til en nyere brugt bil med et lavt kilometertal, siger han og tilføjer:

- Det er desuden meget udbredt, at forbrugerne blander begreberne "garanti" og "reklamationsret" sammen. Købelovens 24 måneders reklamationsret dækker altså kun for fejl og mangler, der var til stede på leveringstidspunktet. Mange forbrugere er uforstående overfor, at man selv bærer omkostningerne i denne 24 måneders periode til for eksempel service og almindelig vedligehold samt reparationer af fejl, der er opstået efter leveringen. Som brancheforening for Danmarks brugtvognsforhandlere vil vi selvfølgelig kontinuerligt arbejde for at højne tilliden til branchen, gennem høje krav til nye medlemmer, til stadighed fokus på fair reklamationsbehandling og oplysning til forbrugerne via DBFU’s hjemmeside.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.065