23948sdkhjf

Skadereparation i Polen er dårlig moral

Det er grænseløs grådighed og udtryk for manglende samfundsansvar i Codan, mener Dansk Bilbrancheråd.
- Efter alle de krumspring, vi som brancheorganisation gennem årene har set fra forsikringsselskabernes side for at slippe for at betale fuld pris til et værksted for en trakfikskade, kommer det nye tiltag ikke som en stor overraskelse for Dansk Bilbrancheråd, lyder kommentaren fra direktør Erik S. Rasmussen

- Aktionærernes appetit efter profit kan tilsyneladende ikke mættes, og moralen (den dårlige) kender åbenbart ingen grænser. Dette tiltag fra Codans side har intet med optimeret forretningsmæssig drift at gøre, men er ganske enkelt et udtryk for grænseløs grådighed, tilføjer han.

- Man skulle jo tro, at så vigtige samfundsmæssige institutioner som forsikringsselskaber også har et samfundsmæssigt ansvar for at holde vores fælles samfund kørende, og sikre borgerne/forsikringstagerne et vist velfærdsniveau. Denne rolle er hermed afkræftet for så vidt angår Codan – kan Codans bestyrelse/ejere leve med det?, spørger Erik S. Rasmussen og peger på, at DBR’s holdning er, at danske biler skal repareres i Danmark af dansk arbejdskraft.

Han vurderer, at Codans tiltag vil flytte dusinvis af arbejdspladser ud af landet til skade for det danske samfund, og dermed øge arbejdsledigheden i Danmark.

- Hvordan skal disse brave mennesker i fremtiden få råd til at betale Codans høje forsikringspræmier generelt, når jobbene af samme selskab flyttes til udlandet? Der går i øjeblikket mere end 11.000 unge mennesker rundt uden en praktikplads i en virksomhed. Halvdelen af disse unge følger dog den såkaldte skolepraktik. Hvem skal i fremtiden give de unge en læreplads som karrosserismed, når arbejdet og jobbene af Codan flyttes til Polen? Når disse trafikskader bliver udført i Polen, går den danske stat tillige glip at væsentlige skatteindtægter og moms – hvem skal i fremtiden betale for at holde gang i sundhedsvæsenet, skoler og ældrepleje med videre, spørger Erik S. Rasmussen videre.

- Det bliver spændende at se, om den "lastvogn", der skal transportere de skadede biler fra Danmark til Polen, bliver ført af en underbetalt bulgarsk lastvognschauffør - de polske chauffører er allerede blevet for dyre til de profithungrende transportkøbere, tilføjer han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063