Store franske ambitioner
Renault og Dacia nåede sammen en 4. plads i Danmark i 2014.
- Nu er 2015 effektivt skudt i gang, og det betyder masser af aktivitet her hos os. Vi får en del nye modeller (Espace, C-crossover modellen Kadjar, Megane og Dacia Dokker) i år, og vi har i det hele taget store ambitioner for 2015, fastslog pr-chef Søren Hyltoft, da Renault Danmark torsdag den 22. januar havde inviteret til pressemøde på Bryggeri Skovlyst i Værløse.
Samlet nåede Renault Nordic en markedsandel på lidt over fem procent i Norden i 2014 via et salg på 43.600 biler (en fremgang på 26 procent). Heraf toppede Danmark blandt de fem nordiske lande med en markedsandel på 7,9 procent (17.100 biler). De godt 17.000 biler fordeler sig med godt 14.000 Renault- og 3000 Dacia-biler - en henholdsvis 6. og 19. plads.
Vejen til succes
Det danske bilsalg nåede for både person- og varebiler en rekord på 217.500 biler i 2014 (plus fem procent), mens Renault i år forventer et endnu højere salg, nemlig 225.000 biler (plus tre procent).
I 2014 var det Renault-gruppens mål at gå fra en 5. til en 4. plads og en markedsandel, som skulle stige fra 7 til 7,8 procent. Og med 7,9 procent nåede Renault målet.
I år er det samlede mål for Renault og Dacia at nå en andel på 8,4 procent i Danmark.
- Vejen til succes rummer seks elementer, nemlig blandt andet at Twingo kommer tilbage på sporet med 200 solgte biler om måneden, nylanceringer så som C-crossover og ny Espace samt Dacia med fuldt program (mål: 1,8 procent), oplyste Søren Hyltoft.
- Vi skal øge vores kundefokus "the Renault way" og vi skal være bedre til at håndtere leads, sagde han.
Blandt Renaults produktnyheder i år kan nævnes Clio GT Line-pakke, den nye Espace, som kommer i tre udstyrslinjer og med to motorer, dCi 130 samt XdCi 160 Twin Turbo EDC. Hertil kommer Dacia Dokker Van.
Der er i dag 53 danske Renault-forhandlere og 39 Dacia-forhandlere.
Capturs storebror
Crossover markedet er der, hvor tingene rykker for tiden, meddeler Renault, som netop har præsenteret navnet på sin første crossover i C- segmentet, nemlig Kadjar. Der er tale om Renaults første crossover i C- segmentet nemlig Renault Capturs storebror.
Kadjar navnet er opbygget af to elementer, kad og jar. Kad er inspireret ad navnet quad, der repræsenterer et firhjulstrukket køretøj. Jar er derimod en reference til noget fransk. Nemlig agile og jaillir, der betyder adræt og det, at noget impulsivt opstår. Så navnet skulle gerne leder tankerne hen på eventyr, og det at være i stand til at opdage nye steder og se nye muligheder, oplyser Renault, som viser Kadjar den 2. februar i Paris.
Kadjar lanceres løbende på de sociale medier, og 2. februar trækkes klædet fuldstændigt af Kadjar af topchef Carlos Ghosn.
Varebiler
Inden for varebiler nåede Renault en dansk 4. plads med 2775 varebiler (9,7 procent i andel), mens Dacia nåede en 17. plads med 185 biler - og dermed en samlet markedsandel på 10,4 procent. Senest har Renault haft succes med en helt ny aftale med TDC, som blandt andet omfatter Master og Traffic, og som omfatter hele 1250 biler over tre år. I år skal leveres 500 biler. Med service rækker aftale ni år ud i tiden, oplyste Søren Hyltoft. Inden for varebiler er Renaults og Dacias LCV salgsmål i 2015 på 11,5 procent mod 9,75 procent i 2014.
Renault Store
Renault lancerer et nyt koncept, Renault Store, med to niveauer: L1 & L2. I første omgang hos ni udvalgte forhandlere.