3 trin efter indbrud
Her er de tre første ting, man skal gøre, efter at have konstateret indbrud.
- Første opkald skal gå til politiet. Sørg for at have bilens data klar, inden der ringes op til 114. Der er ting som stelnummer, mærke, model, farve, årgang, registreringsnummer eller måske prøvepladens nummer. Er der specielle kendetegn, er de også vigtige. De vil formentlig også vide noget om fremgangsmåden og ikke mindst gerningsmanden. Primært vil det handle om højde, bygning, hårfarve, beklædning, etnicitet og måske også ting som dialekt og andet, der ville kunne røbe personen. Dataene vil blive holdt op mod tilsvarende i politiets sorte bog, for her kan man se, om der skulle være et match, forklarer Tommy Hansen.
- Forsikringsselskabet er det andet trin. Man skal nemlig ikke tage for givet, at politiet automatisk kontakter forsikringsselskabet. Her er det igen vigtigt at give forsikringsselskabet nøjagtige svar på, hvad der er sket. Her vil man også spørge om mange af de samme ting, som politiet lige har spurgt om.
- Tredje og sidste trin foregår automatisk. Forsikringsselskabet kontakter politisamarbejdet i de 22 Schengenlande, men også Interpols 190 medlemslande får besked. Hos Forsikring og Pension har vi en vis erfaring for, at nogle af bilerne køres direkte ud af landet, hvor de typisk sælges med det samme. Og er bilen først blevet handlet én eller måske flere gange, bliver det først rigtig svært at spore den, konkluderer Tommy Hansen.