"Hold fingrene fra lærlingebonussen"
Dansk Bilbrancheråd mener, at arbejdsgivere fortsat skal belønnes med den såkaldte lærlingebonus, når de tager lærlinge ind.
- Alle brancher har et fælles ansvar for at give plads til de unge på arbejdsmarkedet og hos vores medlemmer, sker det via lærlingepladser på værkstederne. Derfor kan vi slet ikke følge Dansk Industri og Dansk Metals idé om at droppe lærlingebonussen. Den der med, at de virksomheder der aldrig tager lærlinge ikke skal betale til ordningen er skudt helt forbi. Hvis en virksomhed vælger ikke at tage lærlinge, er det kun rimeligt, at disse virksomheder er med til betale til de virksomheder, der påtager sig et ansvar, siger Henrik Pedersen, landsformand i Dansk Bilbrancheråd (tidligere CAD).
Betydelig lønudgift
For Dansk Bilbrancheråds omkring 1.800 medlemmer i bilbranchen, primært autoværksteder, er lønudgiften til en lærling i øjeblikket ret betydelig, især når man indregner oplæring og skoleophold. På den måde har branchens hovedorganisationer været med til at skabe et problem, man ikke har lyst til at være med til at løse:
- Dansk Industri og LO har igennem årene siddet ved forhandlingsbordet og ladet lærlingelønnen vokse sig ret stor sammenlignet med samfundsudviklingen generelt, men man kan jo ikke skubbe lønudviklingen tilbage. Nu koster en lærling det han koster og det er uden tvivl årsagen til, at mange virksomheder fravælger at ansætte lærlinge, siger Henrik Pedersen og fortsætter:
- Bonusordningen er et redskab til at gøre det økonomiske chancespil ved at ansætte lærlinge mindre. Uden denne vil det primært være det sociale ansvar, der får virksomhederne til at indgå lærekontrakter og i en tid, hvor samfundet er i stagnation og indtjeningen i mange virksomheder er under pres, vil dette normalt ikke være højest prioriteret.
Indtil januar sidste år har arbejdsgivere i en årrække fået mellem 16.000 og helt op til 70.000 kroner i bonus for at tage en ekstra lærling.