FDM: Pres forhandlerne på leveringsomkostninger
Forbrugerne betaler langt hen ad vejen for ingenting, når forhandlerne kræver leveringsomkostninger, mener FDM, der kræver mere gennemsigtighed.
Derfor har bilistforeningen, med sine knap 250.000 medlemmer i ryggen, nu skrevet til Forbrugerombudsmanden for at få ham til at sikre en højere grad af gennemsigtighed på bilpriserne.
Om man reelt får noget for beløbet, der i gennemsnit ligger på 3650 kroner, er tvivlsomt, mener FDM og anfører, at forhandlernes udgifter til vask, støvsugning og anden klargøring bør afspejle sig i bilens pris. Derfor bør forbrugerne være mere kritiske overfor posten, som FDM mener blot er en del af forhandlernes avance.
- Som forbruger skal man ikke bare acceptere sælgers leveringsomkostninger. Gør man det, betaler man langt hen ad vejen for ingenting. Vi har i hvert fald svært ved at se, hvad det er for omkostninger, en sælger har ved at levere en brugt bil udover udgiften til ejerskifte og nummerplader, hvis bilen ikke allerede har dem monteret. Som bilkøber bør man derfor altid forhandle om den post også, siger afdelingsleder i FDM, Per Alkestrup og fortsætter:
- Leveringsomkostninger er blot med til at sløre prisen og lokke kunder til at tro, at bilen er billigere, end den er. FDM så hellere, at forhandlerne nøjedes med at annoncere én samlet pris. Det ville være mere reelt.
Per Alkestrup henviser til, at man hverken i Sverige, Norge eller Tyskland opererer med leveringsomkostninger på brugte biler.