23948sdkhjf

Brancheforening: Kvalitet er det vigtigste

Skift af forruder har både arbejdsmiljømæssigekrav og vejrforhold, der skal tages hensyn til, lyder det i et indlæg fra Dansk Autoglas’ Robert Lau.
Da Motor-magasinet senest havde tema om Autoglas i nr. 35, 17. oktober 2014, var der på forsiden et stort billede af en "glasmontør", der under åben himmel og med begge hænder holder en stor frontrude i hver sin sugekop. På billedet ser det ud til, at "montøren" er klar til at lægge en ny frontrude på plads – hvis det er det, han er ved, så skal den nye frontrude rækkes ind over køleren og lægges præcist.

Arbejdsmiljømæssigt skal "montøren" være klar over, at løft er en af hovedårsagerne til et hav af dårlige rygge, og at der derfor er skrappe regler for, hvor tungt og hvordan han må løfte. Der er dermed grænser for løft.

Grænsen for løft ud i 3/4 armslængde ligger i gult område på Arbejdstilsynets kategorisering af løft, og grænsen er så mellem 3 og 15 kg. Det er kun tilladt, når det er nærmere vurderet og særlige forhold er opfyldt. Grønt område for løft ud i 3/4 armslængde er mellem 0 og 3 kg.

Et arbejde for to

En frontrude som den ovenfor omtalte vejer nemt mellem 15 og 20 kg – altså langt over, hvad det er tilladt at løfte, hvis emnet skal løftes væk fra kroppen. Det kræver med andre ord to mand at løfte en frontrude på plads eller særligt hjælpegrej – og det findes - hvis en "montør" skal klare opgave alene.

Det omtalte billede er ledsaget af en tekst, der omhandler blandt andet mobilitet, og at det er et krav, "glasmontører" skal imødekomme udskiftning af glas til køretøjer i blandt andet private indkørsler, på kundens arbejdsplads og lignende.

Vintervejr duer ikke

Som det blev tilkendegivet i nytårsudtalelsen fra Dansk Autoglas har vi i de seneste par år modtaget dokumentation for, at der udskiftes glas til køretøjer i hård frost og stiv kuling på åbne parkeringspladser, og vi har set stenslagsreparationer i private indkørsler i silende regn.

Kvaliteten i de nævnte sager er helt klart ikke den ønskede. Arbejdet er som oftest betalt af danske forsikringsselskaber, da reparation og udskiftning af glas ofte er en del af forsikringstagers police. Spørgsmålet er, om kunden – i dette tilfælde forsikringsselskabet – får valuta for pengene?

Vi tror, det kan gøres bedre og i lighed med forsikringsselskabernes stigende interesse for øget kvalitet, på eksempelvis bygningsområdet, tror vi på, at det samme vil ske, når vi taler køretøjer.

Vi arbejder gerne sammen med både forsikringsselskaber og andre om at gå forrest, både når det gælder overholdelse af arbejdsmiljøregler, lige fra løft til kemikalier, og når det gælder kvalitet omkring materialer og udførelse. Paradoksalt nok er det måske, at arbejdsmiljø og kvalitet ofte følges ad.

Robert Lau

Teknisk Konsulent

Dansk Autoglas
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.082