Webportal vil udbyde mærkeforhandlernes biler
Forbrugerne skal have nemmere adgang til udvalget af nye biler hos de autoriserede forhandlere. Det mener webportalen Enatco, der satser på at starte i Danmark til sommer.
- Den næste generation af købere vil kun besøge forhandleren, når der skal prøvekøres, skrives under og bilen skal udleveres. Ellers skal det klares online, og Tesla har allerede vist, at det kan lade sig gøre. Dette er et medie på tværs af brands, siger Lars Pedersen og uddyber:
- Vi vil forstås af autobranchen og opfattes som en samarbejdspartner.
Skal have opbakning
Siden starten i Polen har Enatco etableret sig som den næststørste side af sin art og sidder på ti procent af onlinemarkedet inden for denne bil-niche. Servicen, der har hovedsæde i Gdansk, inkluderer et overblik over demobiler, nye biler i udstillingen, biler der på vej til forretningerne og forudbestillinger, der kan skræddersyes.
- Systemet virker begge veje. Kunderne kan søge, hvad forhandlerne har stående. Men hvis kunden er i markedet efter eksempelvis en Audi Q5, så sendes der automatisk leads ud til forhandlere, der måtte have en lignende bil stående. Det kunne være en BMW X3, og så har de et lead til en potentiel kunde, siger Lars Pedersen.
I øjeblikket pågår arbejdet med at skaffe den nødvendige opbakning fra autobranchen. Der skal være 150-200 forhandlere tilknyttet systemet, før det vil blive tilgængeligt for den danske forbruger. Årsagen er, at uden en tilknytning i den størrelsesorden - bredt fordelt både geografisk og over de forskellige tilgængelige mærker - vil siden ikke kunne tilbyde et udvalg, der er stort nok.
De enkelte forhandlere betaler såkaldte dealerfees for at være tilknyttet systemet. Ligeledes er importørerne i målgruppen og kan få et skræddersyes system til deres hjemmesider, hvor Enatco leverer det hele i forklædt i importørernes farver og logoer - uden at Enatco optræder som leverandør.
Læs mere i Motor-magasinet fredag, hvor du også kan læse en importørs holdning til webportalen.