Dyrt at punktere i biler med dækovervågning
Luften risikerer at gå ud af både dæk og økonomi, når nye biler med dæktryksmålere punkterer. FDM melder om regninger på over 4000 kroner.
- Et korrekt dæktryk er afgørende for sikkerheden. Det er baggrunden for, at EU fra november har indført krav om dæktryksovervågning i alle nye biler, siger bilteknisk redaktør i FDM Søren W. Rasmussen.
Når det fremover kan blive så dyrt at punktere i nye biler, skyldes det ikke kun den elektroniske dæktryksovervågning TPMS (Tire Pressure Monitoring System), men i høj grad også det lappekit, der i dag har erstattet reservehjulet i de fleste biler.
Lappekittet virker nemlig ved, at der sprøjtes en gummimasse ind i det punkterede dæk, som lukker hullet, hvorefter dækket kan pumpes op igen med den medfølgende kompressor. Massen nøjes dog ikke med at lukke hullet, men lægger sig også omkring den føler, der overvåger dæktrykket.
- De nye lappekit er både smarte og praktiske og gør det nemt selv at lappe dækket, så man kan komme videre. En lapning skal dog følges op af en kontrol på et dækcenter, hvilket som regel er lig med afrensning af fælg og måske udskiftning og ny kodning af trykføler, nyt lappekit og i værste fald to nye dæk. Så hvad der tidligere kunne klares for langt under 1000 kroner, bliver nu en meget dyr affære, siger Søren W. Rasmussen.
Vil man undgå at bruge de nye lappekit, har en del nye biler fortsat plads til et reservehjul. Merprisen for et nødhjul med donkraft og hjulnøgle løber dog nemt op i 1500 kroner.
Man kan læse mere om de dyre punkteringer med dæktryksmålere i Motors februarnummer, der udkommer fredag den 30. januar.