Kunsten at køre glædeligt grønt
Motor-magasinet mener:
MEN DER KAN GØRES noget ved problemet. Som man kan læse i denne udgave af fagbladet gør bilimportørerne meget for, at deres forhandlere kan behandle kunderne godt, når kunderne står med dybe rynker i panden i døren. Kia og FDM har eksempelvis gennemført nogle velfungerende kør grønt-arrangementer for de ansatte, så disse "goodwill-ambassadører", med smil på læben, kan tage sig godt at klagende kunder hjemme i forretningerne.
OP MOD 50 PROCENT brændstofbesparelse kan de ansatte nå på identiske ture, når de lærer at køre forudseende og bruge motorbremse og start-stop-teknik rigtigt. De fleste forbedrer typisk deres forbrug med 20-25 procent på et kursus. Så kan de med god samvittighed tage imod kundeklagerne – og vise kunderne, hvordan man rent faktisk kan køre op mod de lovede km/l i dagligdagen. Det er da kundeservice. Og måske samtidig anledning til, at kunderne kommer igen, når bilen skal skiftes.
LANGT DE FLESTE BILKØBERE kigger i høj grad efter brændstoføkonomi, når en ny bil skal anskaffes. EU er på vej med skrappere krav til bilproducenterne om at leve op til det lovede kilometerantal og nye testprocedurer. Vi må bare ikke glemme, at de måske urealistiske brændstoftal trods alt er med til at give kunderne lavere ejerafgifter – en god ting at huske de klagende kunder på, når de står i forretningen og kun kan nå det halve kilometertal på grund af tung speederfod og stresset myldretidstrafik i byerne.