Fald i brugtbilmarkedet udfordrer forhandlerne
Mens nybilsalget satte rekord i 2014, blev der handlet færre brugtbiler. Faldet er især sket i de mellemste klasser, og det giver udfordringer for bilforhandlerne.
Det er især omsætningen af B-, C, og D-segmenterne, der er faldet, og det er overraskende set i lyset af, at netop de lidt større brugtbiler er efterspurgte af danskerne (se skema herved).
- De større brugtbiler steg i pris helt frem til midten af 2014, og priserne toppede i juli måned. Det er min opfattelse, at eksempelvis en brugt Ford Focus eller VW Passat var blevet så dyr, at bilkøberne søgte alternativer til brugtbilerne i form af enten leasingbiler eller sågar en ny bil, og derfor er omsætningen faldet, vurderer Jan Lang, markedsanalytiker fra BilBasen og Bilinfo.
Hurtigt omsatte biler
Ifølge en opgørelse af liggedagene fra Bilinfo, så er det dog fortsat de større brugtbiler, der hurtigst bliver omsat hos forhandlerne. En tre-fire år gammel brugtbil som VW Passat fra firmabilsklassen står i gennemsnit 53 dage hos forhandleren, en brugt MPV som Opel Zafira bliver omsat på 51 dage. For de to populære klasser har lagerdagene været konstante gennem hele sidste år.
- Forhandlerne har en rigtig god fornemmelse af, hvad der sælger, og hvilken pris de skal sætte på bilen for, at den bliver solgt hurtigt. Det er min oplevelse, at forhandlerne i stor udstrækning faktisk har manglet biler i de eftertragtede klasser hele 2014, siger Jan Lang. Han vurderer, at forhandlerne fortsat mangler brugtbiler i de større klasser, især de nyere årgange, som er tre-fire år gamle. Han fortæller desuden, at det gennemsnitlige antal liggedage for biler annonceret på BilBasen i øjeblikket er 78 dage.
Flere og flere minibiler
For de mindre bilers vedkommende er markedsudviklingen en anden. Her er der gennem hele 2014 kommet flere modeller til salg, især af de 5-6 år gamle minibiler, der blev solgt i stort antal i 2008 og 2009. Det har medført faldende priser på de brugte minier, og samtidig stigende lagerdage. Liggedagene for en minibil er oppe på 83 dage i øjeblikket.
- For A-segmentets vedkommende er overordnet solgt godt én procent flere modeller i 2014 sammenlignet med 2013, men samtidig kom der syv procent flere brugtbiler ud på markedet i den klasse, så der er tale om et overudbud i øjeblikket, og jeg kan ikke se, at det ændre sig på kort sigt. Især fordi der fortsat er benhård konkurrence på nybilmarkedet i den klasse, siger Jan Lang.
Status quo på markedet
Der tegner sig et billede af et polariseret brugtbilmarked, og ifølge BilBasens markedsanalytiker vil den tendens fortsætte i 2015 og de kommende år.
- Der vil komme så mange mindre brugtbiler ud på markedet, at priserne fortsat vil falde. Omvendt vil der være et konstant og endda stigende behov for de større brugtbiler, og det bliver forhandlernes udfordring at finde dem til så attraktive priser, at forbrugerne vil købe dem, ellers køber de nye biler eller leaser, vurderer Jan Lang.