Lada tredobler produktionen
Allerede fra 2014-2015 forventer regeringen, at de lokalt fremstillede russiske biler kan matche de mange vestlige mærker, der sælges i landet.
Den russiske bilindustri kollapsede under den seneste krise, hvor den russiske valuta, rublen, samtidig tabte pusten, så nybilsalget sidste år blev halveret til små 1,5 millioner enheder.
Der er BMW- og VW-produktionen i Kaliningrad og Kaluga, og flere er undervejs. Renault ejer 25 procent af AvtoVAZ med Lada-produktion, og Daimler AG er aktionær i lastbilproducenten Kamaz, mens Fiat har indgået et joint venture med det største privatejede selskab Sollers, med støtte fra Moskva.
Den nye store økonomiske støtte gælder primært de lokale mærker, som den russiske regering vil have på benene efter de seneste års mange økonomiske problemer. Det er almindelig kendt i Rusland, at Vladimir Putin er meget interesseret i biler og den russiske bilindustri, som han ønsker skal komme på højde med de bedste vestlige mærker om fire-fem år.
I Danmark har importøren Nic Christiansen A/S netop lukket for Lada-importen på grund af for ringe salg på kun 316 biler de sidste 10 år.