23948sdkhjf

Nye tider bedre skikke

Der er en verden til forskel fra tidligere tiders erfaringer med Peugeots biler, når man kører i de to nyheder 3008 og 5008.
Der er sket en del i Frankrig hos Peugeot i de senere år. Det fornemmes tydeligt i de to nyheder 3008 og den lidt større 5008. Der er meget tysk og japansk kvalitetsfornemmelse over bilerne – langt mere i tidligere modeller - men uden den stramme opfattelse, man normalt oplever i biler fra Tyskland og Japan. I Peugeot 3008 og 5008 er der atmosfære fra første færd, og alt virker rigtig, rigtig overbevisende.

Komforten er udmærket i begge biler, det plejer den jo at være i de franske biler, men det virker, som om Peugeot er blevet lidt mere stram, uden at det er gået udover den behagelige fremfærd, der altid har kendetegnet især de større medlemmer af løve-familien.

Begge biler har samme motor liggende ude foran i form af en 1.6 HDi diesel, der gør det fortrinligt. Det er lige før, man ikke behøver mere, selv om der kun er 110 hk til rådighed, som kan synes lidt i den store 5008, men ikke er det.

3008 bliver den populæreste af de to - tror jeg - men klapsæderne i gulvet bagude i den større 5008 vil tiltale større familier, og mon ikke den bliver relativ populær som varevogn også, hvor priserne starter ved kun 197.990 kroner?

Begge modeller fås også med 1.6 liters benzinmotor med 120 hk, samt 2.0 HDi diesel, der yder 150 hk. De vejledende priser for de to 1.6 HDi er:

• 3008, 319.990 kroner.

• 5008, 339.990 kroner.

Begge modeller er veludstyret med alt i sikkerhed, aircondition, el-ruder, sekstrins transmission, god plads, fin kørestilling, radio med cd, fartpilot og sidespejle, der vipper ind ved parkering - en smart detalje.

Den ændrede frontgrill skal være Peugeots nye varemærke fremover.

14,7 km/liter i 3008

I 3008 trækker den lille 1.6-motor med 110 hk diesel den 1500 kilogram tunge bil flot fra 65 kilometer i timen i sjette gear. Det store glas panorama-tag giver dejligt meget lys i kabinen, hvor sæderne er gode. De bageste kan selvfølgelig foldes sammen til et endnu større bagagerum end de 435 liter med bagsædet i brug.

Peugeot lover et brændstofgennemsnit på 19,6 kilometer per liter. Vi kom ud med 14,7 kilometer i testperioden, selv om infosystemet viste 15,8 kilometer per liter. Det kan man altså ikke stole på, men der er masser af andre gode informationer i systemet.

14,0 km/liter i 5008

Storebror 5008 er lidt tungere, men også her klarer den lille motor sig fortræffeligt. Her er ligeledes stort glas panorama-tag med samme fine kabineindretning.

Peugeot lover 18,9 kilometrer pr liter i brændstofgennemsnit. Vi kom ud med 14,0 kilometer. Instrumentet viste 14,8 kilometer. Den det skal oplyses, at det var usædvanlig koldt i de to uger, vi kørte bilerne.

I denne version trækker den smidige motor fra 70 kilometer i timen i sjette gear. Det virkede, som kunne sidevinden fornemmes tydeligere i denne bil. Der er klapborde på bagsædets ryglæn af de forreste sæder. Konklusionen er - to fine biler efter en helt ny opskrift i det franske.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078