23948sdkhjf

En elev i hus gav mindre stress

Elevplads Kantenborg Auto gik i januar mod praktikstrømmen og ansatte en elev i mesterlære. Det udløste 50.000 kroner og en tunet forretning.
Martin Bech Nielsen, ejer af Kantenborg Auto, er glad for beslutningen om at ansætte en lærling på trods af, at han er et enkeltmandsfirma.

Han oplever i dag mindre stress, mere tid til regnskab og 50.000 kroner i tilskud, som blandt andet har været med til at finansiere elevens løn.

Mekanikeruddannelsen er hårdt ramt, når det kommer til praktikpladser. Særligt mindre værksteder går en stor bue uden om elever i disse tider, hvor køen af arbejdsopgaver svinder ind. Som undtagelsen fra reglen fandt 19-årige Morten Svendsen en mesterlærerplads hos enmandsværkstedet Kantenborg Auto i Høng.

- Det er det her, jeg vil, og jeg har været meget heldig at finde et godt sted. Udover at få prøvet en masse forskellige ting af inden for faget får jeg helt klart også mere ansvar et sted som her, end jeg ville gøre på et større værksted, fortæller Morten Svendsen fra Selandia CEUs mekanikerlinje.

To-årig praktikperiode

Kantenborg Auto har benyttet sig af muligheden for at lave en kortere uddannelsesaftale og har i første omgang skrevet en to-årig kontrakt med Morten Svendsen. Men ikke alle værksteder kender til muligheden for at tegne praktikaftaler på helt ned til seks måneder.

- Praktiksystemet tager større hensyn til værkstederne og er blevet langt mere fleksibelt. En to-årig periode er mere overskueligt end fire år, specielt for en mindre virksomhed som min. Dertil kommer de 50.000 kr., man får i tilskud. Hos mig har de været med til at finansiere det lovpligtige udsugningsanlæg og en del af Mortens løn det første halve år, siger Martin Bech Nielsen.

Ikke alle heldige

Mange enkeltmandsvirksomheder fravælger i disse tider praktikeleverne, fordi det er svært at finde arbejde nok til eleven. Dertil kommer, at mester også ofte skal tjekke elevens arbejde og sætte ham i sving.

Problemet med praktikpladserne truer de unges uddannelse, fordi de ikke kan gennemføre den. Ifølge faglærer på autouddannelsen på Selandia, Per Johnny Nørregaard, er situationen paradoksal.

- Når eleverne fortsætter på hovedforløbet, er de afklarede og topmotiverede. Derfor er det også paradoksalt og spild af stærke kompetencer, hvis de må droppe ud, fordi de ikke kan finde en praktikplads.

- Særligt, når alle tal peger på, at vi i fremtiden kommer til at mangle faglærte håndværkere og køen til ufaglært arbejdskraft samtidig bliver længere, siger Per Johnny Nørregaard.

Tunede forretningen

Før Martin Bech Nielsen fik en elev, arbejdede han op til 16 timer om dagen både aften og weekend, og stod ofte tidligt op for at gøre værkstedet præsentabelt til kunderne.

Nu har han fået mere tid til både kunderne, regnskabet og ikke mindst har han fået selskab på værkstedet.

- Hvis man som enkeltmandsfirma overvejer at ansætte en medarbejder, kan jeg kun anbefale at overveje det med en elev. Morten gik i forvejen og skruede i sin fritid og kunne allerede nogle ting, før han kom her, siger Martin Bech Nielsen.

- Den første uge han var her, kom en kunde ind på værkstedet, hvor han straks kunne se, hvad der var galt. Selvfølgelig er han ikke helt så hurtig som mig, men han er lærenem, og så tjener han bestemt sin løn ind hver måned. Det er ikke en guldgruppe, men jeg har arbejde nok til os begge to, siger en tilfreds Martin Bech Nielsen.

Motor-magasinet nr. 12 mandag 29. marts 2010 har tema Uddannelse og kurser.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.112