23948sdkhjf

Var det prisen værd?

Ovenstående er titlen på erindringsbogen, som Nic. Christiansen nåede at udgive blandt sine mange bedrifter. Nu må andre give svaret efter hans død fredag, 93 år gammel.
Med et hjertestop satte motoren fredag ud for en af dansk bilbranches mest succesfulde skikkelser, Nic Christiansen, Kolding, der blev 93 år.

Den legendariske iværksætter, branchemand og bilimportør blev for nogle år siden rangeret som bilbranchens tredjerigeste mand i Danmark med en personlig formue på over 300 millioner kroner.

I sin erindringsbog "Var det prisen værd?" fortæller Nic. Christiansen, at han allerede som barn var en handelsmand. Han fik en aftale i stand med bageren om at cykle rundt til bønderne med rundstykker, som han solgte. Senere udvidede han "forretningen", så han også havde aviser, grammofoner, plader og sågar kaniner med rundt til gårdene.

Han blev uddannet maskinmester og senere ingeniør og fik tilbudt job hos IBM. Dette var under 2. Verdenskrig og i edb-alderens barndom, og Nic. Christiansen blev senere en af edb-pionererne herhjemme.

Efter krigen købte Nic. Christiansen en fabrik i sin fødeby Højer og begyndte at producere køleanlæg samtidig med, at han i en periode beholdt sin stilling hos IBM.

Fabrikken blev solgt, og Nic. Christiansen kom igen i et edb-firma, franske Bull, eller rettere et datamat-firma, som edb hed i sin barndom. Så skiftede Nic. Christiansen branche og blev først direktør hos General Motors og sidenhen hos Mercedes.

Bileventyret

Samme år han fyldte 50 år, blev Nic. Christiansen kontaktet af BMW-chefen Paul Hahnemann, som han kendte fra Auto-Union årene. Hahnemann ønskede Nic. Christiansen som importør af BMW i Danmark, og som meddirektør i Sverige.

Året efter kom Datsun til, som Nissan hed dengang, men efter et par år solgte han dette mærke til K. W. Bruun.

Året efter igen kom Honda og Skoda med i imperiet. Det var dengang, Skoda var genstand for morsomheder, men Nic. Christiansen vidste bedre, hvad der senere skulle komme fra Mlada Boleslaw. Yugo, FSO, Dacia, Wartburg og Trabant var også pludselig blandt "hans" mærker. Senere kom Chrysler med på vognen i Kolding.

I 1992 kom Hyundai ind i koncernen, og det har været et yderst positivt islæt efter en start, hvor ingen kendte, eller kunne udtale, navnet.

I 2005 overdrog han definitivt ledelsen af alle sine selskaber Nic. Christiansen Holding A/S og Nic. Christiansen Invest A/S til døtrene og droslede først som 88-årig for alvor ned på sine erhvervsaktiviteter.

Nic. Christiansen Invest A/S er hovedaktionær i Comwell-hotellerne, og har for nylig etableret et hotel i barndomsbyen Højer og planlagt et badehotel ret tæt ved, samt et tredje hotel i Nr. Nebel.

Svaret

Nic. Christiansen medgiver i et interview fra 2008 med Motor-magasinets Kurt Ellegaard, at alt dette med megen arbejdstid nok var for stor en mundfuld med en veksel over for familien, der skulle betales.

- Var det så prisen værd? spurgte Kurt Ellegaard og refererende til erindringsbogen og Nic. Christiansens liv med også mange spændende rejser.

Efter en længere pause svarede han.

- Jeg ved det ikke rigtig. Det svæver nok lidt i vinden…

Ingen tvivl om, at autobranchen har mistet en af landet grand old men og historieskabende iværksættere.

Ud over sine to døtre efterlader Nic. Christiansen sin kone Elisabeth.

Begravelsen finder sted torsdag, men efter Nic. Christiansens eget ønske, vil det foregå i stilhed.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078