Gamle dæk truer trafiksikkerheden
Super Dæk Service advarer om, at alle bildæk bliver hårdere og hårdere med årene og mister både vejgreb og bremseevne.
Ifølge Super Dæk Service har alderen en meget negativ indflydelse på dækkenes egenskaber. Gummiet bliver hårdere og hårdere med årene, og det resulterer på et tidspunkt i en næsten nylonagtig glat overflade. Det betyder reduceret vejgreb og bremseevne i både vådt og tørt føre. Derfor bør alle dæk ifølge Super Dæk Service skiftes, når de er godt seks til otte år gamle - også selv om der er masser af mønster tilbage. Dækkenes alder kan i øvrigt let tjekkes på det såkaldte DOT-mærke, hvor de første cifre fortæller, hvilken uge dækket er produceret, og de sidste cifre hvilket år.
Super Dæk Service opfordrer også bilisterne til at tjekke mønstret. Nye dæk har en mønsterdybde på cirka otte millimeter mm, og når mønstret er godt slidt, begynder dækkene at blive farlige og bør udskiftes. En mønsterdybde på under tre millimeter giver en markant forøget bremselængde og markant dårligere vejgreb i vådt føre. Er mønsterdybden under 1,6 mm, er dækket direkte ulovligt, påpeger Super Dæk Service, som har 52 afdelinger over hele landet og beskæftiger over 200 medarbejdere.