60 år - og hvilken succes for VW Transporter
I 1967 var der fremstillet 1,83 millioner enheder og mere end en millioner i Brasilien, hvor man fortsat elsker den gamle baghjulstrukne Transporter på de dårlige veje, som det er tilfældet i Afrika.
De første otte enheder var alle fremstillet i hånden, og baseret på den enorme succes VW Type 1 havde ude i verden. Mange af første generation kører fortsat, som vi har oplevet det i Brasilien, Japan og ikke mindst i USA, hvor det er en kultbil.
Den første model havde kun 25 hk at gøre godt med, men den kom frem overalt. Næste generation fik 34 hk, og eksporten startede til blandt andet USA, hvor den nu havde 42 hk med 1.5 liter motor.
I 1967 var det slut med første generation med undtagelse af i Brasilien. Den er kommet i forskellige versioner fra åbent lad til kassevogn og turistbus. For et par år siden mødte vi et ægtepar i Tokyo, der solgte håndarbejde fra en VW Transporter fra den tidlige tid. Kvinden, som talte udmærket engelsk, fortalte os, at hendes mand aldrig i livet kunne drømme om at sælge bilen.
- Den er jo nem at reparere for ham, hvis der er noget galt, var hendes kommentar.