23948sdkhjf

Kabine-renovering frem for nyt værksted

Krisen kom i vejen for Haslev Totallakering, som i stedet har opgraderet den ene af sine store kabiner.
- Det var et besøg fra Arbejdstilsynet, som motiverede mig, indrømmer autolakerer Henrik Andersen, Haslev Totallakering, som netop har fået renoveret sin ene 12 meter malerkabine, som er omlagt til gas, med fine miljøfordele og besparelser til følge.

Og selv om der naturligvis er tale om en pæn investering, er Henrik Andersen fint tilfreds.

Samlet råder værkstedet over fire kabiner, én på 18 meter, to på 12 meter og en mindre.

Haslev Totallakering maler både lastbiler og personvogne samt laver industriopgaver.

- Det var egentlig meningen, at vi ville bygge et nyt værksted og flytte til Ringsted, men så kom krisen, og de planer blev heldigvis ikke til noget, siger Henrik Andersen, som overtog det 45 år gamle autolakereri på Finlandsgade på tvang i 1995.

Tidligere beskæftigede firmaet 10-12 mand, men i dag er man nede på det halve, heraf tre polske svende og en lærling, mens Henrik Andersens kone tager sig af skilteafdelingen.

De polske medarbejdere kom til for nogle år siden, da det var svært at få arbejdskraft. Da krisen satte ind, var de danske medarbejdere meget specialiserede, mens de polske var all-round – og derfor blev de, forklarer Henrik Andersen.

- Lastvognsbranchen var været meget hårdt ramt, men nu er der atter begyndt at ske noget. Vi har da også haft det rimeligt i år med nok at lave, så jeg skal ikke klage, siger Henrik Andersen, som regner med at udvide staben lidt i år.

- Jeg er da optimistisk, men omvendt kunne det ikke blive meget værre, griner han.

Varmegenvinding

Det er nordjyske Servicegear i Vodskov ved Kjeld Pedersen, som har stået for renoveringen og opgraderingen af kabinen. Han har tidligere renoveret et par kabiner hos Haslev Totallakering.

Den nyrenoverede kabine omfatter indblæsning med to dobbelt sugende spareventilatorer, 2x7,5kw med en kapacitet på 42.000 kubikmeter i timen. Udsugning er af samme type.

Der er monteret varmegenvinding på maskineriet af typen krydsveksler med en varmegenvinding under sprøjtning på cirka 60 procent. Maskineriet er opbygget i kraftige galvaniserede profiler med aluminiums hjørner samt 50 millimeter tykke rockwool isolerede galvanisere paneler.

Der er ekstra specialfiltre på udsugningen for at beskytte krydsveksleren mod lakstøv.

Maskineriet er udstyret med modulerende gasbrænder fra Weishaupt.

Kedlen er opbygget i rustfrit stål med en høj virkningsgrad (stor udnyttelse af den indfyrede gasmængde). Der er tale om indirekte fyring og ikke direkte gasfyring, forklarer Kjeld Pedersen.

Kabinen er udstyret med computer styring fra italienske ITM med frekvensstyring på både indblæsning og udsugning. Der er ligeledes mulighed for programmering af styringen/kabinen, alt efter hvilke opgaver der udføres i kabinen.

- Kabinen/maskineriet er konstrueret således, at der hurtigt opnås en korrekt emnetemperatur under tørring, hvilket er vigtigt for tørring/hærdning af moderne lakker, påpeger han.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063