Familieforetagende holder balancen
Motorcykelforhandler Mogens Pedersen i Odense gennem mere end 50 år har prøvet det hele. Sønnerne har overtaget, og det går godt - trods krise i branchen.
Mogens Pedersen blev uddannet mekaniker i en mindre landsby ved Nyborg, og har i alle årene været bidt af de tohjulede. Huset, som Mogens Pedersen flyttede til fra mindre lokaler på Vesterbro i Odense i efteråret 1977, rummer i dag en meget stor udstilling, en afdeling med køredragter og tilbehør, samt værkstedet i alt 1100 kvadratmeter under tag. I sommerhalvåret er der 10-11 ansatte.
Lugede ud i mærker
Mogens Pedersen lægger ikke skjul på, at det primært er sønnernes fortjeneste, at det går så godt, som regnskaberne viser. Faktisk så godt, at de blev kåret som Gazelle virksomhed af dagbladet Børsen i 2007. Begge sønner er uddannet cand. merc. De er født og opvokset med motorcykler, og hjalp til i drengeårene. I 1999 kom de ind i firmaet, hvor der straks blev "ryddet" kraftigt op, som Steen konstaterer.
- Vi havde for mange motorcykelmærker, og luede godt og grundigt ud. I dag har vi "kun" to mærker, som vi jo mener, er de bedste - BMW og Honda. Der er en krølle med BMW, som faktisk fyrede os, dengang man besluttede, at BMW bilforhandlerne også skulle sælge motorcykler, men det gik som bekendt ikke. Bil- og motorcykelkunder er meget forskellige. BMW kom selv tilbage og bad os fortsætte. Det er vi glade for i dag, forklarer Steen, der har titel af adm. direktør. Han tilføjer:
- Far har haft de samme kunder i mere end 30 år, der kommer tilbage igen og igen, og de kommer fra København til Frederikshavn.
Motorcykel til fruen
Mens vi sidder og snakker i forretningen, kommer en familie fra København, der lige skulle se på en motorcykel til junior. Her bryder Mogens Pedersen ind.
- Det er faktisk mine mange trofaste kunder, vi lever godt af. Jeg har altid sat service og god kundepleje meget højt, og det fortsætter Peder og Steen på eksemplarisk vis.
Mange kunder har udvidet med en motorcykel til fruen. Hun gider ikke længere sidde bag på, men vil have sin egen cykel, og det er relativt nyt. En del kommer også for at købe til børnene. Forretningen satte ny salgsrekord i 2009, med et salg på 410 cykler.
- Vi tjente lidt mindre i 2009 end i 2008, hvor vi solgte 402 motorcykler, men resultatet i 2009 var meget tilfredsstillende. Det samlede salg af motorcykler faldt i 2009, sammenlignet med 2008, hvor der blev solgt 6959 enheder i landet, fra små 10.000 motorcykler i 2007. Tallene for 2009 er endnu ikke klar, men efter første halvår så det dystert ud. Husk på, det er jo relativt dyre motorcykler, vi tilbyder. Vel omkring 80.000-90.000 kroner i gennemsnit, og enkelte meget dyrere.
Dyre cykler billigere
De dyrere motorcykler er blevet en smule billigere. Priserne plejer at stige i foråret, men det er ikke tilfældet i år, hvor de er blevet billigere i den store konkurrence, men vi kan se tilbage på en ti-dobling af omsætningen siden 1997. Den kredit giver jeg til vores to sønner. De har mere fokus på forretningen og det økonomiske resultat, end jeg måske havde tidligere, forklarer Mogens Pedersen, mens Steen rådgiver ægteparret fra København og deres søn.
Hvor mange penge forretningen har stående for i udstillingen, ønsker de ikke at oplyse, men det er mange tusinde kroner. Over 100 motorcykler, heraf en del nyere brugte. De har netop modtaget den sidste nye cykel, en BMW S1000 RR, der koster 273.000 kroner på gaden. Den blev der forleden holdt åbent hus for, med pæn interesse. Det er samme motorcykel, som BMW nu deltager med i road racing sporten på banerne.
Med hensyn til 2010 forventer den dynamiske fynske motorcykelfamilie en mindre stigning igen, men det kan være lidt usikkert på grund af den meget lange vinter.