Lavere brændstof og renere udstødning
Tejohn tilsættes brændstoffet, uanset om det er diesel, bio-diesel, benzin eller tung-olie, og udstødningen er ren.
- Med produktet opnår man blandt andet lavere brændstofforbrug - typisk 10-20 procent besparelse og forbedret forbrænding giver færre emissioner af CO, CO2, HC, NOx, formaldehyd og især partikler (sort røg), fortæller direktør i Danhill Energy Solution, Jette Toft Garbenfeldt.
Tejohn, 100 procent organisk flydende katalysator, er udviklet sammen med SAS tilbage i midten af 90"erne, specielt med det formål at reducere giftig udledning fra alle typer af forbrændingsmotorer/kedler. SAS har afprøvet produktet på mere end 10 millioner kilometer og siden hen testet og dokumenteret på alle leder og kanter. Det er et meget udbredt produkt i Asien og dele af Afrika. Blandt andet benyttes det på store kraftstationer i Kenya.
- Flere af vore konkurrenters produkter indeholder ret skrappe opløsningsmidler, forklarer Jette Toft Garbenfeldt.
- Tejohn er fuldstændig organisk og indeholder ingen metalliske forbindelser. Den forbrændes fuldstændig.
Opbakning fra flere
SAS har kørt mere 10 millioner kilometer med Tejohn tilsat brændstoffet i deres busser, og de bekræfter, at det ikke har givet hverken driftsforstyrrelser eller andre problemer.
- Formålet for SAS var at nedsætte smog og forurening på lufthavnsområdet, og det lykkedes over al forventning med Tejohn, siger Jette Toft Garbenfeldt.
De nedsatte sod- og partikeludledningen med mellem 80 og 97 procent.
Et resultat på 99 procent på en oliekedel opnåedes i ÂFAB testen, som er en laboratorie-test hos Svensk Teknologisk Institut ÂFAB.
På de mere hjemlige breddegrader er det igennem tiden også testet hos eksempelvis Svenske Jernbaner, Lärvik Shipping, Braathens, Den Danske Hærs Materiel Kommando og Dansk Autohjælp.
- Vedr. selve brændstofbesparelsen bakkes resultaterne fra Dansk Autohjælp op af en undersøgelse som TÜV har foretaget for et tysk busselskab, Jansen Busser, siger Jette Toft Garbenfeldt.
- Ellers er kommentaren til selve besparelsen, som sagt, at det i hvert enkelt tilfælde vil afhænge af motorens tilstand, chaufføren, last, vind og vejr, men den vil på dieselmotorer typisk befinde sig mellem 10 og 20 procent.
Denne artikel er blot en af mange teamartikler om rustbeskyttelse i Motor-magasinet nr. 11 fra 22. marts.