23948sdkhjf

350.000 tons vejsalt slider groft på undervognen

Rustbeskyttelse er en tillidssag, påpeger direktør Palle Pedersen, Suvo Anti Rust, der står bag 70 specialcentre over hele landet.
Efter den barske vinter er det vigtigt at få tjekket og repareret bilens rustbeskyttelse.

Den danske glatførebekæmpelse er blandt de mest effektive i Europa. Alene i denne vinter blev over 350.000 ton salt strøet ud, så bilisterne kunne køre sikkert på de sne- og isdækkede veje.

- Nu er vinteren ved at være overstået, men glatførebekæmpelsen med salt vil få virkning lang tid frem over. Salt og fugt klamrer sig fast til bilen, og rust gnaver lystigt løs alle vegne, hvor rustbeskyttelsen er beskadiget. Det gælder både nye biler, ældre biler og endog galvaniserede biler, fortæller Palle Pedersen, Suvo Anti Rust A/S, der står bag 70 specialcentre over hele landet.

- Her i foråret er det uhyre vigtigt at få bilens rustbeskyttelse tjekket igennem og repareret professionelt for de skader, som vinterens strabadser har forårsaget for eksempel, når isknolde skrammer eller slår hul på rustbeskyttelsen. Men først skal saltet naturligvis fjernes.

Behandlingen

- Undervogn, skærmkasser og andre hulrum befries for den tykke hinde af salt og snavs, som er aflejret, fordi man jo i en stor del af vinteren har kørt i en kraftig lage af smeltevand og salt. Selv den dyreste undervognsvask i vaskehal rækker ikke ind i alle hulrum og sprækker, hvor saltet iblandet sand og skidt ofte er hærdet op til hårde skorper, som er svære at opløse uden det rigtige udstyr, siger Palle Pedersen.

Suvo har mere end 35 års erfaring i at garantibeskytte den danske bilpark mod følgerne af vejsalt og fugtigt vintervejr. Specialisterne hos Suvo Anti Rust renser undervogn og hulrum ved hjælp af højtryksspuling med varmt vand, og det hele tørres igennem med varm luft, så der er rene og tørre overflader at arbejde videre på.

- Når bilen er tør, afmonteres eller afdækkes de dele, som ikke skal rustbeskyttes, og alle flader og hulrum behandles med de effektive anti rust-systemer og -produkter, som Suvo har udviklet og tilpasset til det fugtige danske klima og den danske glatførebekæmpelse med masser af salt, siger Palle Pedersen.

Tillidssag

- Rustbeskyttelse af biler er absolut en tillidssag, for den almindelige bilejer har ingen mulighed for at kontrollere, om behandlingen er udført af fagfolk ud fra nøje fastlagte procedurer og ved hjælp af de rigtige værktøjer og specielt udviklede midler. En antirustbehandling hos Suvo varer to dage, fordi bilen skal have tid til at tørre op efter højtryksspulingen, og fordi det nu en gang er en omfattende proces at tågesprøjte ind i alle hulrum og at lukke og forsegle hulrummene hermetisk med propper, når behandlingen er udført.

Efter vel overstået behandling udsteder Suvo Anti Rust sprøjtebog eller garantibevis alt efter, om det er tjek og reparation, eller om det er en helt ny antirustbehandling.

- I gamle dage handlede rustbeskyttelse groft sagt om, at den lokale mekaniker smurte noget tjæreagtigt stads på undervognen. Suvos udgave af rustbeskyttelse er en højteknologisk og miljørigtig proces med intern dokumentation og ekstern kontrol i alle led, siger Palle Pedersen.

Denne artikel er blot en af mange teamartikler om rustbeskyttelse i Motor-magasinet nr. 11 fra 22. marts.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062