23948sdkhjf

Rustcenter bare for at drille

Når en rustbeskyttelsesvirksomhed kunne syne biler, kan et bilsyn vel også undervognsbehandle, mente Niels Rask Larsen, da han gav sig i kast med Dinitrolcenter Slagelse.
Mens Niels Rask Larsen var synsleder hos SBI, Statens Bilinspektion, så han transportcenteret ved Slagelse under opførelse. Lidet anede han, at han og fruen, Rikke Rask Larsen, ville blive en af pionererne på pløjemarken.

Men det blev de.

Først skulle det bare have været en synshal, men nogle år efter følte iværksætteren Niels Rask Larsen, at der gerne måtte ske noget mere, og han tog en handske op, da Pava kombinerede deres rustbehandlingsværksteder med synshaller. Så kunne han som synsmand da også godt stå for samme brancheglidning, og det blev så til en tilbygning, som allerede i planlægningsfasen voksede sig større end den første tanke.

Man skal ikke være længe på kontor med Niels Rask, før man aner, at ham vil man ikke løbe om kap med, for han lever op til sit mellemnavn og vil bare være bedst og forrest.

- Vi har blandt andet verdens største antal kontordamer. Der skal svares på telefonerne.

En af dem, der svarer, er Rikke Rask Larsen.

- Jeg vil helst have folk i tale, så kan jeg bedre forklare, hvorfor vores priser er højere end konkurrenternes. Når folk får forklaringen, kan de godt se alle fordelene og forstå at kvalitet koster lidt ekstra, siger hun.

- Det er også derfor, at der ikke er priser på hjemmesiden. Folk skal have forskellen på vores og andres priser at vide.

Den anderledes måde at køre en forretning på har fået Dinitrol til at benytte Dinitrolcenter Slagelse til studiebesøg på værkstedet og for at præsentere hele forretningsgangen.

- Og så annoncerer vi ikke, siger Niels Rask.

Dog er et åbent-hus mod betaling kommet i de lokale aviser.

Derfor i den dyre ende

- Det tager tid at afmontere inderskærme, og det tager ofte lidt længere tid at montere dem igen. Vi vasker også bilerne og tørrer dem i kabine, inden de sprøjtes, forklarer Rikke Rask kunderne.

På centret tager de "før-billeder", hvis bilen har været behandlet andre steder tidligere eller, hvis der er opgraderet i forhold til det først aftalte.

Behandlingen består af to lag – først en 70 grader varm voks, som er den egentlige rustbeskyttelse og så et slidlag.

Voksen er meget elastisk, og behandlingen slutter med, at bilen vaskes med demineraliseret og afkalket vand. Så behøver den ingen aftørring.

Alle biler fotograferes efter sprøjtningen og inden inderskærme sættes på igen. Kunden får alle billederne med hjem på en cd-rom.

- Og så tilbyder vi, at de kan komme tilbage efter seks måneder og selv i samarbejde med en fagmand tjekke, hvordan undervognen har det, siger Niels Rask.

Miljø på værkstedet

Alle væsker, pumper og kompressorer som støjer, står udenfor værkstedet. Her hersker en overraskende og bemærkelsesværdig stilhed, kun sprøjtemandens værktøj fisler ganske svagt.

Og der er rent, ingen duft af de klassiske olier.

Al arbejde ophører hver fredag ved middagstid, og så går alle mand i gang med rengøring.

Niels Rask Larsen mener, at bilforhandlerne har svært ved at sælge en ny bil, som de giver rustgaranti på og så samtidig sælge en undervognsbehandling.

- Det kan der komme meget mere ud af for begge parter, siger han.

- For alle biler ruster – også de der er galvaniserede – det går bare lidt langsommere, siger Niels Rask Larsen.

Niels Rask Larsen vil ikke sammenligne hans voksbehandling med det, han kalder for "den kolde olie", ikke direkte i al fald, men han sparer ikke på de store ord om voksens kvalitet og arbejdets udførelse.

- Jeg ved, at den værkstedskontrol, som vi har underkastet os ved Teknologisk Institut, TI, er den strengeste. Hver gang vi har haft 250 biler inde bliver fem udtaget til kontrol efter et 60-punktssystem, som TI har opstillet, forklarer han.

- Det er ikke et system, hvor Dinitrol sætter standarden. Det gør TI.

- Vi laver ikke en bil på en måde, vi ikke selv kan stå inde for.

Niels og Rikke Rask Larsen har ikke noget imod at være kontroversielle. De nyder det og de har succes med det.

Samme dag Motor-magasinet besøgte Dinitrolcenter Slagelse blev Rikke Rask Larsen direktør og Niels Rask er et godt stykke videre med nye planer – inden for autobranchen.

Denne artikel er blot en af mange teamartikler om rustbeskyttelse i Motor-magasinet nr. 11 fra 22. marts.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079