Ny Opel Merivas bagdøre kundetestet
De bagerste døre åbner modsat og er således hængslet bagtil. De åbner i en vinkel på op til 64 grader, mod normalt 68-70 grader. Opel kalder det nye system for FlexDoors, og den nye måde at fastgøre dørene på gør det lettere at komme ind på bagsædet.
Dørsystemet har været gennemtestet og evalueret af Meriva kunder siden 2006 og understøttes af en patenteret sikkerhedslås, der så dørene ikke kan åbnes under kørslen.
Dertil kommer Flexspace systemet, som i den første Meriva, hvor de yderste sæder kan rykkes ind mod midten for at give bedre plads, når der kun er to personer på bagsædet. Det er yderligere raffineret i den nye model. Både sæder og midterkonsol kan tilpasses brugernes individuelle ønsker.
Designet af Meriva er helt i tråd med Opels nye designkoncept, der blev vist første gang i den mindre Corsa og senere i Insignia og den nyeste Astra, der netop har haft premiere hos de danske forhandlere. Akselafstanden er øget i forhold til den første Meriva med bredere sporvidde til gavn for køreegenskaber og komfort, og udbuddet af motorer spænder fra diesel og benzinmotorer mellem 75 og 140 hk, samt en særlig økonomisk ecoflex version. Afhængig af motorer er der fem eller sekstrins transmissioner.
Den nye model er udviklet i Rüsselsheim og skal fremstilles på Opels spanske fabrik i Zaragoza. Den danske introduktion ventes at blive i slutningen af august i år.