23948sdkhjf

Klokkerne ringede igen i Maranello

Når Ferrari vinder i Formel 1, er det almindeligt, at kirkeklokkerne ringer i hjembyen Maranello. Det var der grund til at gøre igen efter sæsonstarten i Bahrein, hvor det blev en dobbeltsejr med den tidligere verdensmester Fernando Alonso, Spanien, i hans første løb for Ferrari, foran teamkollega Felipe Massa, Brasilien. Det var Massas første løb siden det voldsomme uheld sidste år på Ungaroring.

Efter 33 omgange så det ikke ud til at skulle blive en Ferrari triumf. Tyske Sebatian Vettel havde hurtigste tidtagning i Red Bull raceren. Han førte suverænt indtil 33 omgange på den nye og 6299 meter længere bane.

Pludselig mistede motoren lidt af pusten, og Vettel blev overhalet af både Alonso, Massa og Hamilton i McLaren, men tyskeren formåede at komme i mål på en fjerdeplads, hvilket var ganske bemærkelsesværdigt. Der var problemer med det ene tændrør, oplyste Red Bull efter løbet.

Læg mærke til Sebastian Vettel – han har potentialet som Michael Schumachers arvtager. Vettel sluttede 2009 sæsonen som nummer to i VM-serien med sejre i Kina, England, Japan og Abu Dhabi, efter verdensmester Jenson Button.

Schumacher tog pressen

Men set gennem de vanlige motorsportsbriller var det nok Michael Schumachers comeback, efter tre års pause, der skabte de fleste millimeter i pressen og flest tv-interviews. Ikke mindst sammen med Mercedes eget nye team, hvor Schumacher fik følgeskab af Nico Rosberg.

De store forventninger til Mercedes nye projekt blev mådeholdent modtaget efter Bahrein. Den nye teamchef Ross Brawn, tidligere Schumachers chef hos Ferrari, udtalte efter løbet, at der er masser at udvikle endnu - før racerne er tip-top konkurrencedygtige. Man kommer ikke lige ind i denne supersport, som helt ny i showet, selv om Mercedes jo har samarbejdet med McLaren i flere år, som de fortsat laverer motorer til.

Nye team i medvind

Derimod overraskede Ferrari med de helt nye racere, sammen med Sebastian Vettel hos Red Bull, der benytter Renault motorer. Det gik også hæderligt for nye team såsom Virgin, der ejes af Sir Richard Branson. Han var sidste år hovedsponsor for Brawn GP. Det nye spanske Hispano team ser ud til at få det sværere, mens det lover bedre for Lotus, der er tilbage under malaysisk ejerskab. Cosworth er også tilbage med motorer til flere af de nye teams og Williams.

Kun én tankfuld

Der er ændret en del på reglementet i år. Bilernes egenvægt er hævet fra 605 til 620 kilogram, og der må ikke tankes under løbene, hvilket betyder, at bilerne vejer 150 kilogram mere ved start end ved slut.

Ikke mindst er der indført en ny pointskala fra 25 til 1 points for de første ti i mål med 25 point til vinderen, 18 til nummer to. Derefter 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 og 1 point.

Næste løb er den 28. marts i Melbourne, Albert Park, Australien.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062