23948sdkhjf

Prop i salget af partikelfiltre

Importøren MA Autoparts undrer sig over et minimalt salg trods mange branche-henvendelser op til lovkravet om filtre fra 1. april.
- Vi oplever vanvittig mange forespørgsler fra bilforhandlere, værksteder og andre branchefolk, men kun et meget lille salg af partikelfiltre, selv om salget trods alt er steget en smule her op til lovkravet 1. april om partikelfiltre, siger direktør i MA Autoparts ApS i Sorø, Rene Mejer Andersen.

Siden efteråret har virksomheden været importør af de tyske HJS partikelfiltre, ligesom Eberspächers udstødningsprogram også er på hylderne. Det var netop i efteråret, der herskede en kraftig politisk debat og ditto i autobranchen om åbne contra lukkede filtersystemer og deres effekt.

- Debatten har tilsyneladende skabt stor usikkerhed om loven, og mange tror fejlagtigt, at filtrene på markedet er dårlige efter historier om ringe hollandske filtre og dårlige keramikkerner. Filtrene i Danmark skal alle være KWA-godkendte, og HJS-filtrene er med metalkerne, så de lever rigeligt op til de danske og tyske krav, siger Rene Mejer Andersen.

Ved ikke nok

Alle dieselbiler på hvide plader skal have partikelfilter monteret efter 1. april, hvis ejeren skal slippe for at betale 1000 kroner årligt i strafafgift. Det samme gælder alle gulpladebiler indregistreret efter 18. marts 2009.

MA Autoparts har fået god dialog med SMC-værksteder for VW, Audi, Seat og Skoda, ligesom Citroën og Peugeot aftager filtre.

- Men det virker som om, de øvrige mærkers forhandlere tager afstand fra filtrene, fordi de ikke ved nok om dem – og så er det jo svært at overbevise kunderne, hvis man ikke selv tror på sagen, siger Rene Mejer Andersen. MA Autoparts har holdt en del indlæg for de store grossist-kæders værksteder.

Gode salgsargumenter

I alt regner MA Autoparts med, at der findes 100.000 potentielle biler i bilparken, hvor montering af filtre er muligt – et stykke fra de ofte i pressen nævnte 300.000 biler. Nogle ældre pumpedyse-motorer soder for meget til, at der kan udvikles KWA-godkendte filtre, som skal fjerne minimum 30 procent af udstødningsgassens partikler.

- Muligvis kan årsagen til den manglende interesse også ligge i, at montering af partikelfiltre kræver et fuldt nyt syn. Det kan være, bilforhandlerne derfor venter med montering, til bilerne er solgt. Omvendt vil nogle nok vælge at få filter på, når bilen alligevel skal til syn.

Ved syn skal synsassistenten ikke benytte røggastester, men blot sammenholde godkendelsesdokumenter fra producenten med det monterede filters nummer og et register over motorkoder.

- Under alle omstændigheder vil det gavne brugtbillageret og salgsargumenterne, at bilerne er salgsklare med filter monteret. Private bilister skal være klar over, at bilforhandlerne fremover vil byde 10.000 kroner mindre for en indbytningsbil uden filter. Og de mange, der skal køre til udlandets mange byer med miljøzoner risikerer bøder uden korrekt filter monteret, siger Rene Mejer Andersen.

HJS-filtre findes til det meste af bilparken hvad angår Euro-3 motorer. Den tyske producent vil hen over sommeren tilføre programmet en stribe filtre til de nye Euro-4 motorer – se www.partikelfilter.nu.
Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063