Branding i autobranchen
Paneldebat om enhedsorganisation, registreringsafgifter og image.
Hvordan arbejder andre med branding, og hvordan vil autobranchen gerne opfattes af kunderne og af sine egne medarbejdere?, lød oplægget fra Q8 til inspirationsdagen, som også bød på indlæg af en livsstilsekspert, en hoteldame, en kommunikationsprovokatør og en håndboldtræner.
Panelet bestod af Thomas Møller Thomsen, FDM, Tejs Laustsen Jensen, De Danske Bilimportører, Jesper Juul-Jensen, Bilbranchen, Erik S. Rasmussen, CAD og Preben Kjær, D.A.F., og et af emnerne var selve organisationen i autobranchen.
Den nytiltrådte direktør for Bilbranchen, Jesper Juul-Jensen, erkendte, at der er for mange aktører i branchen og for ringe koordination.
- Der er mere, der samler end skiller, sagde han og hæftede sig ved, at man godt kan sammen i andre lande.
- Så længe man ikke blander brancheforening med arbejdsgiverforhold, kan man lave en sådan fælles organisation på to dage, mente Preben Kjær.
- Sporene fra en enhedsorganisation skræmmer i Norge og Sverige, hvor de små organisationer mister deres talerør. Det går ikke så dårligt med samarbejdet i Danmark, mente Erik S. Rasmussen og slog et stort slag for Ankenævn for Biler.
- Det er et fyrtårn, som binder alle de seriøse i branchen sammen, mens de kriminelle sværter hele branchen, sagde han.
- Branchen må organisere sig, som den vil, men den må fremstå som en samlet branche, sagde Thomas Møller Thomsen, FDM, og drillede sine kolleger med, at han som forbrugernes repræsentant var blevet valgt som formand for netop Ankenævn for Biler, fordi de ikke selv kunne blive enige.
- Men det er en fornøjelse at være med, bemærkede han.
Tejs Laustsen Jensen fra bilimportørerne efterlyste enighed om et opgør mod registreringsafgifterne.
- Vi har et fuldstændigt uintelligent afgiftssystem, hvor afgifterne styrer markedet i stedet for kundernes behov. Det burde vi kunne blive enige om, sagde han og fik opbakning af Jesper Juul-Jensen og Thomas Møller Thomsen.
Fokus på styrker
Peter Bredsdorff Larsen, assisterende træner for herrelandsholdet i håndbold, pegede i sit indlæg på, at de bedste resultater opnås med godt humør. Men hvor køber man det? det forsøgte han at give sit bud på. Han kredsede om tre temaer: Teamets udvikling, fokus på styrker frem for svagheder samt plads til forskellighed.
Hotel-succes
Nora Armes, undervisningschef hos hotelkæden, Marriott, gav et meget amerikansk bidrag om corporate branding og profilering med særlig fokus på det såkaldte balancerede scorekort hos Marriott: Kundetilfredshed, medarbejder-tilfredshed og profitabilitet.
Marriott, som blev stiftet af et mormonsk ægtepar som restaurant tilbage i 1927, består i dag af 3200 hoteller worldwide og har et loyalitetsprogram med 30 millioner medlemmer. Uddannelse er nøglen til succes, fastslog Nora Armes blandt andet.
Min bils læge
Livsstilsveteranen Jørn Duus indledte temadagen med sit bud på, hvordan forbrugerne ser på autobranchen. Han mente, at som branche betragtet har man et dårligt brand og reflekterede over opdelingen mellem mærke- og frie værksteder.
- Få autoritet vær min bils læge, rådede Jørn Duus og tilføjede:
- I er så udsatte i medierne, og det generer mig. Del nu det marked, som I er gode til.
Generation Y
Kommunikationsmanden Kresten Schultz Jørgensen, Lead Agency, gav afsluttende sit provokerende bud på fremtidens generation af medarbejdere (den besværlige unge generation Y), og hvordan de tiltrækkes.
Om autobranchen sagde han, at man ikke står godt sammen, og at mere peger bagud end fremad.
Et af hans budskaber lød:
- Moderniser branchens omdømme og lad kommunikationen være værdibaseret. Man kan kun lede værdibaseret.