Seek4Cars får varm velkomst af autobranchen
Organisationerne CAD og DBFU finder reservedel- og bilsalgsportalen interessant. Hovedkonkurrenten Bilbasen ser ikke tiltaget som en trussel.
- Dette er ikke tilfældet med Seek4Cars, der allerede nu ejes delvist af branchens aktører og opererer på tværs af faggrænser. Vi vurderer Seek4Cars som et godt tiltag for autobranchen, der kan bryde de monopollignende tilstande hvad angår internet-bilannoncer, hvor vi ikke er glade for prisudviklingen.
- Jeg er bekendt med, at flere af vores medlemsværksteder har købt andele, og vi følger projektet med stor interesse. Forhåbentlig er CAD-medlemmerne også her forandringsparate nok til at give projektet en chance, når det gælder deltagelse og annoncering af biler på portalen, siger Erik S. Rasmussen. Han blåstempler samtidig folkene bag portalen, ikke mindst direktør Kim Espersen, som har et godt omdømme i branchen.
Fordele og ulemper
Fra DBFU kalder forretningsfører Jakob Thornvig projektet særdeles ambitiøst. Han mener, tiltaget kan gavne brugtbilforhandlerne men forudsætter opbakning, samt at flere af DBFUs medlemmer er økonomisk involveret via anparter.
- Seek4Cars rækker langt med sin Facebook-agtige netværksidé for brugerne det er denne samlende portal-tilgang for bilklubber og andre, der skal danne basis for det kommercielle og give sitet værdi for også branchen. Der kan naturligvis være fordele og ulemper forbundet med, at sitet bliver internationalt, men vilkårene i dag er globalisering, hvor vi tilstræber fri bevægelighed over grænserne og flere aktører end blot de danske, siger Jakob Thornvig.
Stigende annonce-udgifter
Fra nybilforhandlernes organisation D.A.F. siger direktør Preben Kjær, at projektet har mange gode takter, men at man ser tiden an. Ikke mindst fordi brancheforeningen har sit eget site Biltorvet.dk.
- Jeg tror umiddelbart ikke, projektet vil lykkes, for eBay vil intervenere for at redde sin forretning Bilbasen og dba.dk. Men intet er umuligt i en tid, hvor vi slås alle sammen, siger Preben Kjær.
Han bekræfter, at bilforhandlernes udgifter til annoncering har været stigende. Især efter at mange bilforhandlere har konverteret sine avisannoncer til internet-annoncer, så forhandlerne nu fremdeles vægter lokalannoncer samt internet til brugte biler frem for "gamle dages" annoncer i dagblade.
Bilbasen: Kom an
Seek4Cars er især tænkt som en portal, der skal bryde Bilbasen.dks monopol. Fra Bilmarkedet ApS, som indeholder Bilbasen.dk, dba.dk og bilpristjenesten Bilinfo, siger adm. direktør Kenneth Andersen, at han ikke ser Seek4Cars som en trussel på kort sigt.
- Hvis jeg var autoforhandler, ville jeg vurdere min investering i Seek4Cars. Som nystartet virksomhed skal man finde fængende argumenter, og Seek4Cars forsøger at spille på frygt og opsætter skræmmebilleder.
- Den påståede store prisudvikling af internet-annonceringen hos os passer ikke, og vi er i dialog med brancheforeningerne konstant. Priserne har naturligvis bevæget sig som alt andet, men kontaktprisen er i dag langt mindre end tidligere, hvilket gerne skulle afspejle sig i bilforhandlernes salgsresultater. Og så er der naturligvis forskel på de forskellige bilsites prisstruktur - man betaler heller ikke det samme for at annoncere i en lokalavis som i en landsavis med langt flere læsere, og dermed kundeemner.
- Folk har ofte det forkerte billede af, hvad det kræver at køre en forretning som vores, hvor vi har 70 ansatte udelukkende til at tænke, udvikle og servicere autodelen. Vores ejer investerer mange millioner kroner hvert år, og jeg kan skrive under på, at vi ikke kommer sovende til vores resultater, siger Kenneth Andersen.